Friday, April 3, 2009

AL- INSYIRAH....KETENANGAN BUATKU...

DENGAN NAMA ALLAH YG MAHA PEMURAH LAGI PENYAYANG

BUKANKAH KAMI TELAH MELAPANGKAN DADAMU, DAN KAMI TELAH RINGANKAN BEBANMU YANG BERAT, YANG MEMBEBANKAN PUNGGUNGMU, DAN KAMI MULIAKAN NAMA MU. SESUNGGUHNYA DISAMPING KESUKARAN DATANGLAH KESENNAGAN 2X.
APABILA ENGKAU TELAH SELESAI (MENGERJAKAN SESUATU PEKERJAAN) MAKA BERSUSAH PAYAHLAH MENGERJAKAN LAIN PEKERJAAN..
DAN KEPADA TUHANMU BERHARAPLAH....INI ADALAH MAKSUD dari surah AL- INSYIRAH...BACALAH DAN FAHAMILAH MAKSUDNYA BARULAH KITA AKAN MENDAPAT KETENANGAN....




NI LA GMBO MAK N AYAH AKU...AKU TERLALU RINDU N KASIHKAN MEREKA BERDUA...MAK AYAH IEMAH SAYANG MAK N AYAH AKAN MNJAD ANAK YG SOLEHAH N BERJAYA D DUNIA DAN AKHIRAT..DOAKAN KEJAYAAN ANAK2 MU INI...YA ALLAH BERKATILAH MEREKA DAN AMPUNILAH DOSA MEREKA YA ALLAH DAN KASIHKANLAH MEREKA SEBAGAIMANA MEREKA MENGASIHI KAMI SEWAKTU KECIL KAMI...AMINNNN

DENgan melihat wajah tua mereka lah menjadi semangat buatku meneruskan pembelajaran ku ini...bila aja di timpa masalah aku kan teringat mereka berdua krn dengan mengingati mrk akn buat ku kembali bersemangat...

di sini aku nak coretkan sesuatu iaitu kerana peristiwa ini lah menjadikan aku seorang anak yang tabah, menghadapi ujian, kerana aku benar2 mndapat ujian ini...terima kasih ya Allah krn dgn ujian ini telah menikkan semangat aku yg kadang- kala goyah dan luntur krn desakan nafsu...

peristiwa pertama pada:

5/7/2009- aku memnag frust gila bila g cek o9 nma aku xda utk masuk ke U..aki=u memang frust yg x terhingga n rasa duniaku dah tamat..sedih yg teramat..aku rasa Allah dah x sayang kay=t aku...sedih yg x terhingga...mak n ayh cba pujuk aku..dia org kta dh xda rezeki...yg aku peliknya aku dpt ujian medsi n tmdga medsi...las2 satu pun tawaran aku x terima...lama jga utk ku pulih rpanya bkn aku ja xdpt msuk u kawn2 aku ada jga dua tiga org yg senasib...smpaikan kami semua g putrajaya wat rayuan...ok la tu org tu kta tgu ja la coz persaingan sengit..aku pn sabar ja la mslhnya result stp aku ok bkn nya x ok..tu yg rsa frust sangat msa tu memng dah x ingt Allah rsa dunia ku dh gelap...hahhaa memang poyo kan...tp Allah nk uji ja kan...

9/72007- mak aku mula mengadu badan dia menjadi kebas2 dan rasa x sedap badan...
so kami bwa la mak p klinik biasa ja la...tp yg peliknya dr yang cek tu bolh kata mak aku xda pape pelik kan dr apa la mcm tu...memang siot gila smpai 3 kali plak tu mak aku still g klinik dia n dia kta mkcik ok ja...tu la org kta bnda nk jdkan...apa bolh buat...

16/7/2009- mak aku still rasa x ok so, abg long decide bwa mak ku g hospital...tgu pnya tgu las2 mak aku kena tahan kat wad tp penyakit pe dr still x taw n dia kta nk wat pemeriksaan ujian darah n as on la...kerja dr la kata kan...bagus jga hosp. kerajaan kepala batas penang la...so..aku la yg kena tgu dgn mak aku dr pg samai kul 3 ptg aku tunggu n kul 3 tu la bru taw mak aku kan tahan kat wad 3A(P)....SO MASA ni aku dah leh terima aku x dpt u n memnag xda rezeki aku...tiap2 mlm x lupa aku berdoa ya ALLah ku terima ujian mu ini dgn redha...n msa tu semua abg n akak aku bz dgn reja...so..myb ada hikmah aku la yg tunggu mak aku di hospital..look tiap ssuatu ada hikmahnya kan...

17/7/2009- hari ke-2 mak aku di hospital...n masih x taw apa puncanya...msa pg tu dr ada dtg wat check up...n ptg dia sruh mak aku g hosp..besar utk wat x- ray satu badan..pe lagi org lain dh sibuk dgn kerja mujurlah ada aku...aku n abg long ikut naik reta..follow blkg ambulans...bygkan dr mlm tu aku tgu n smpai ptg still x balik umah nasib abik ayh ku yg tersayang dtg bwa mknan n baju so..bolh mndi kat hospital...
taw x masa perjalanan blik dr hosp. besar n nk blik ke hosp. kepala batas...aku dpt call..taw x call dr sapa...panggilan dr UKM...DIA KTA CIK NUR ..... ANDA DIMINTA DFTAR KE UKM PD TARIKH 19/7/2007...cuba imagine dpt dua berita sedih n gembira dlm satu masa...msa dlm keta aku memnag betul2 blur..n ku bg taw abg long dia ckp btl ke...pas tu dia sruh call pkcik aku yg ada kt kajang....n pkcik ku kta betul xkan tipu plak...ku khabrkan pd mak aku msa aku iring mak aku nk balik ke wad 3A(P)...MAK pun menadah tgn n mengucapkan syukur n mak kta ALhamdulillah ada rezeki utk ko..n penat lelah ko blajar syukur ada rezeki...pe lag aku yg memnag dlm keadaan blur dgn nk siapkan barang...ku rsa macam x nak g pun ada..tp ayah kata belajar tetap kna belajar..n mslh kat umah ni jgn risau ramai yg ada..tu la kata2 semangat ayh ku yg still ku ingt smpai skrg...tmbh pula ayh kata ko yg first msuk U...xkan nk sia2 kan peluang ni...ptg tu ku blik umah sat n giliran adik n akak aku yg teman mak aku ptg tu...coz mk aku x larat nk jln dsbbkn bdn dia yg lemah n kebas...

ku blik ptg tu trus ku g fotostat la sijil pape yg perlu...memnag kelam kabut gila...
n mlm tu kul 10 aku g plak hosp. teman mak aku kt sna wat mlm terakhir coz mlm soknya aku nk kna bertolak dah...mlm tu aku x lena n aku tdo kt lntai bwh berlapikkan kain batik n aku menangis x henti...aku bersyukur yg x terhingga..aku kta terima kasih YA ALLAH jika memang tiada rezeki aku k masuk U aku redha krn myb ada hkmah mak aku sakit n aku bolh jga mak aku...sedih sangat bla ku ingat....

18/7/2007- pg tu ayh aku mai amik aku kt hosp..aku dah siap mndi pa semua...n ayh trus bwa aku g sek..amik sijil aku yg dh siap dicop nasib bek ada paklong aku vgy=u kt sek lma aku bolh mnta tolg dia cop cpt skit..n msa tgh hari tu la aku ibuk dgn nk cr brang2 yg perlu aku bwa..memang kelam kabut kan...al maklum la nk p jauh..n dah la x kenal sapa2..riso la jga...n ptg tu ayh akku blik dia kabo mak aku kna angin ahmar..aku menitiskan air mata sedih sangat..n aku kta cam mna ni ayh x bes la mcm ni..ayah kta nk buat mcm mna dh ni yg Allah tentukan dan kta kna redha..angin ahmar @ strok takut coz mak aku x leh jln msa dia sakit tu...sedih sgt nasib abik aku ada kakak ipar yg bg aku memang betul baik jga mak aku mcm jga mak sendir...coz kak aku yg sorang tu reja, yg len sume abg aku...n adik aku plak msa tu form 4 n mstilah bz dgn tuisyen coz nk spm....

mlm tu pas sumenya selesai aku g umah abg long ku coz x la jauh sgt dgn umah aku...semua brg dh siap packing...n g jmpa mak aku kt umah abg long coz abg yg sruh mak duk umah dia wat semntara wktu coz leh kak ipar aku tgok2 kan...semua family aku ada kat umh abg long....msa tu dh kul 10 aku slam semua org coz km dah nk bertolak ke kajang nk g umah pak cik dulu...coz esok tu aku kna dftr kat UKM..BERLINAG air mata msa salam mak aku sedih nk tinggal mak aku yg sakit...semua yg ada kt situ bapa sedara aku yg bg kta2 semangat sruh aku blajar rajin2 bkn p U utk main2...jgn mdah terpengaruh...mlm tu aku bertolak dgn perasaan yg hiba dgn apa yg terjadi kt family aku..bkn aku nk mengungkit tp tmbul rsa keinsafan...bygkan org lain nk msk U parents yg tmnkn dgn perasaan yg gmbira...tp aku hnya diteman oleh dua org abg n dgn perasaan yg sedih n rsa x mau p pun ada...sepanjang prjalanan aku hanya menagis ja ku tetap smbnyi kan perasaan aku..hnya Allah yg taw mcm mna aku rasa...abg aku masa dlm reta x putus2 bg kta2 smngat n perangsang...terima kasih abg aku syg kalian semua akn aku buat yg terbaik dan balas jasa baik kalian suma.....

19/7/2007....aku mula melangkah kaki masuk ke UKM...aku diterima sebagai peljar second intake sebab tu lmbt masuk...org lain family yg datang antar...tp disebabkan masalah keluarga aku hanya di teman oleh abang long,abg buan dan pakcik aku saja...kalo nk citer bnyk pglmn yg mnjd pengajaran utk aku n timbulkan keinsafan...tp aku ini lah pglmn yg betul2 mnjd semangat buat aku dikala aku merasa sangat sukar utk menghadapi pelajaran n tmbhn pula bila aku rasa mls memori ini yg mnjadi motivasi utk aku....

sesungguhnya tiap sesuatu kejadian yg telah ditentukan oleh Allah ada hikmah di sebaliknya kita hanya insan biasa perlu lbh tabah dan berdoa agar kta mnjadi hambanya yg sentiasa mengingatinya dan beriman pdNYA...AMINNN

No comments: