Tuesday, December 29, 2009

Perkara Yang Tak Disangka selalu terjadi dengan tiba- tiba..

salam....

lama rasanya tidak menaip apa2 butir dalam blog ni...kenapa ya myb disebbakan kekangan masa barangkali...apa yang ingin docoretkan adalah kisah tentang diri ku sendiri dan perkara yang berlaku di sekeliling ku...

Baru- baru ni aku pulang ke kampung pada tarikh 22/ 12/ 2009 aku berkesempatan untuk menemui sahabat lama ku iaitu As..sudah lama rasanya kami tidak berkesempatan utk bertemu, barangkali kerana aku berada jauh dan dia plak dah bekerja..Apa yang ingin aku paparkan di sini ialah tentang kisah sebuah keluarga yang bahagia, walaupun mereka ini hidup dalam serba kekurangan, tapi aku dapat rasakan keluarga sahabat ku ini hidup dalam keluarga yang penuh harmoni dan bahagia. Kenapa aku boleh siftakan mereka begitu, kerana aku pernah tinggal dalm keluarga tersebut selama beberapa hari. apa yang di ceritakan ialah anak- anak mak cik ini pun adalah anak yang mendengar kata dan baik sama seperti mak dan ayahnya, tapi yang aku pelik bila ada ja kehadiran menantu sulong..menantu sulong ini pandai melawan kata, dan boleh dikatakan bersikap biadap dengan ibu mertuanya. Pelik bin ajaib kan, anak- anak sendiri tidak berkelakuan sedemikian, tapi dengan kehadiran orang baru dalam keluarga ini telah memporak- perandakan perasaan si ibu tadi...Aku betul2 terkilan dan kesal dengan situasi yang berlaku terhadap keluarga sahabat ku ini...Subhanallah minta aku dijauhkan oleh hal2 yang sedemikian...

satu lagi kisah yang betul- betul buat aku fobia...hehheeh 23/ 12/ 2009 kul 6 petang. Hheehe biasa la kan budak baru dapat lesen reta..kononnya balik kampung nka test bawa reta...sekali bawa terlanggar tiang. memnag kantoi n terpaksa la menadah telinga mendengar leteran yang berpanjangan.. apa boleh buat sabo aja la. dah memang salah diri sendiri terima ja la...apa pun learn from mistake...

Abang n ayah kesayangan ku siap bagi syarahan free lagi n kena perli sesedap rasa, huhuhu masa tu apa boleh buat hanya sabo aja la...dah nasib badan...biasa la jadi gabra, n gatal nak bawa reta, pada hal dah taw diri sendiri x confident...huh padan muka kan...hahhaha makanya, jadilah hari itu dlam sejarah, orang lain x pernah merosakkan kereta abg lang, hehehe aku la org yang mula2 merosakkannya...hebat kan...rugi x sempat nak amik gambo semasa kemalangan tersebut berlaku, kerana dah gelabah semacam ja, coz takut kena marah n memang confom kena marah pun...hehheeh apa bolh buat sabo ajalah...

Friday, November 20, 2009

Alhamdulillah aku masih hidup pada usia ini...

Semalam 19/11/ 2009 genap usiaku 22 tahun..Terima Kasih pada kedua ibubapaku, keluarga dan semua teman- teman yang turut mendoakan kesejahteraan hidup ku...InsyAllah moga doa kita semua di makbulkan...Aminnn...Tiada apa yang aku dambakan cukup sekadar doa yang kalian sudi titIpkan buatku...hanya ucapan terima kasih yang mampu ku ungkapkan dan hanya Allah yang mampu membalas semuanya..InsyALLAH...Pejam celik sungguh pantas masa berlalu..

Aku tertanya- tanya adakah diriku sudah matang untuk terus meneroka hidup ini. Memang tak dapat dinafikan aku ada cita- cita yang ingin aku kejar, Terasa ingin mencoretkan sesuatu, tak dapat dinafikan dengan gelaran pelajar tahun akhir telah membuatkan diri aku terlalu sibuk..sehinggakan aku tidak pulang ke kampung pada cuti semester ini...

kalaulah ada insan- insan yang mengerti di sinilah duniaku, walaupun apa yang aku coretkan ini bukanlah 100 % kebenaran..tapi itu lah hakikat dan realiti yang harus aku, kamu atau kita semua harus hadapi dan lalui dalam menjalani kehidupan di dunia fana ini..apa yang aku coretkan di sini adalah dari pengalaman hidup aku dan teman- temanku sendiri...

Aku tertanya- tanya apa yang aku inginkan dalam hidupku ini??? Aku tidak mahu membuat apa2 permintaan, tapi aku ingin membuat satu titik perubahan dalam hidupku. Aku sedar umurku sekarang sudah menjangkau 22 tahun bukan lagi seorang yang berusia belasan tahun yang boleh mengambil mudah dalam semua hal..

tertanya- tanya pada diriku..apakah yang sudah aku lakukan sepanjang usiaku 21 tahun, sifatku dan sikapku adakah masih sama, suka membebel dan marah..aku juga masih lagi bersifat 'childish'..tu pun berlaku kadang- kadang tanpa diriku sedari..apa yang aku ketahui aku, masih ambil mudah terhadap semua perkara dan masih lagi bersendirian...tapi aku yakin semua itu ada hikmah disebaliknya..."Hasbunallah wa ni' mal wakil..Cukuplah Allah sebagai penolong kami dan Dia adalah sebaik- baik pelindung"...

Tuesday, November 17, 2009

Apa Yang tidak diduga selalu jadi dgn tiba- tiba

merenung keindahan alam di waktu pagi yang dipenuhi kabus...kenangan di Fraser Hill...4- 5 April 2009...suasan yang hening dan penuh syahdu menjadikan aku bersyukur dgn ciptaan Allah yang Maha Agung...Subhanallah...


Persoalan yang pertama kenapa aku menulis di dalam blog ini...apa yang menarik...itu hanya diri aku sendiri yang mengetahuinya...memang mudah untuk menulis apa sahaja yang tersirat dan tersirat...Tapi di samping menulis sesuatu adakah aku mengerti maksud disebaliknya...Ask Yourself????


kadang- kadang betapa Mudahnya mereka bercakap soal hati, tentang perasaan sedangkan diri sendiri pun belum pernah bercinta. memang Mudah untuk kita berkata-kata, tetapi kadang kala memang sukar untuk diri kita melakukannya. bak kata orang, Cakap memang la senang dan mudah, tapi cuba la buat. Betul kata orang tua, bahu yang memikul lebih berat dari mata yang memandang. Benar juga kata pepatah orang putih, "try to be in her/his shoe, then you will understand".Maksud yang mendalam tu...

kenapa ye kadang- kadang kita sebagai manusia biasa terlalu berhati- hati dan berwaspada, Sehinggakan kadang-kadang menjadikan saya 'manusia yang pelik'. Tetapi bagi diriku, pengalaman hidup lah yang akan mengajar aku seribu satu ilmu. Liku-liku dan ranjau kehidupan yang dilalui selama ini, penuh onak dan duri menjadikan siapa diri aku yang sebenar pada hari ini. Aku akui, aku pernah melakukan kesilapan dan telah pun mengakui kesilapan yang aku telah lakukan.Tetapi yang peliknya tiadakah unsur kemanusiaan yang boleh dipertimbangkan. Memang manusia yang pelik kan, bagi aku, seolah- olah tiada hati perut apabila kesalahan yang telah diakui seperti tidak diberi pertimbangan.. Dan aku juga sedar, bahawa sejarah tidak mungkin dapat diubah apa yang tealah terjadi memang sudah terjadi dan akan terus kekal. Aku memang tidak mungkin mampu dan berdaya untuk mengubah masa. Biar mengalir airmata darah sekalipun, aku tetap tak mungkin mampu mengubah apa-apa.


Mahu atau tidak, aku menjdi redha dan pasrah dengan segala ketentuan Ilahi.Mungkin inilah Harga yang perlu dibayar kerana dosa semalam bukan sedikit. apa pun aku tetap Yakin bahawa Allah itu Maha Adil, suka atau tidak, aku harus menebus segala dosa-dosa yang pernah aku ukir dalam diari kehidupan aku selama aku hidup di dunia yang fana ini. Bagi ku Harganya memang tidak ternilai.
Akuhidup hari ini adalah kerana apa yang telah aku lakukan pada hari semalam.


Namun apa yang akan berlaku pada hari esok bukan kerana apa yang telah berlaku semalam. Jadi aku mesti berusaha sedaya upaya, bagi memastikan apa yang berlaku pada hari ini, penentu bagi sesuatu yang baik atau buruk pada hari esok. Kemarin yang berlaku adalah sejarah yang telah membuatkan aku menangis. Aku harus bangkit dan mencuba, meneruskan kehidupan ini tanpa terus dihantui kesilapan semalam. Bukan mudah untuk menghilangkan sejarah yang telah terjadi, tapi aku terpaksa! Terpaksa bangkit dari kesilapan lalu untuk terus maju di dunia dan akhirat...InsyAllah.



Memang diakui Sakit dan pedih yang aku rasa bukan sedikit. Bagi mereka yang pernah melaluinya mungkin akan memahami penderitaan dan kesakitan tersebut. Tiada siapa yang tahu cerita duka aku ini sepenuhnya kecuali Allah S.W.T? Ain, Najaha, krul teman saya yang paling baik dan rapat pun cuma tahu 1% daripada keseluruhan cerita. Dan mereka pernah memberi aku semangat dan kekuatan..Thanks A lot my friends..I'm Really appreciate. Thanx friends for always being there for me. Support me no matter how hard i am.Hanya Allah yang mampu membalas segalanya.. Alhamdulillah, selepas apa yang berlaku, aku memang telah hilang arah dan teramat kecewa dgn apa yang telah terjadi..tapi Alhamdulillah aku mendapat kekuatan dan waktu itu aku percaya, Tuhan akan memberi dugaan hanya kepada hamba2-Nya yang mampu dan alhamdulillah, i am still alive. till now..

Namun apa pun, aku sangat2 bersyukur kerana dengan nikmat Iman dan Islam ini masih kukuh ada dalam diri aku. Syukur kerana dikurniakan Keluarga yang amat menyayangi diriku. Alhamdulillah. Itu sudah lebih dari memadai.
Betul kata orang 'Experience is the best teacher' iaitu Pengalaman mampu mematangkan diri seseorang. Ramai yang belajar dari pengalaman, namun jangan kerana mahu belajar dari pengalaman sendiri, kita akan menyesal seumur hidup. Nasi sudah menjadi bubur tak mungkin dapat jadi beras semula.

justeru itu, berilah kemaafan kepada semua musuh atau orang yang pernah menyakiti hati kita, agar diri kita ini terhindar dari segala pemusuhan, iri hati, bentuk balas dendam, dan kebencian yang akan terus menyelubungi hidup kita.

Diantara perkara yang boleh membuatkan hati seseorang menjadi tenang dan lapang adalah dengan merenungkan keindahan ciptaan Allah Yang Maha Agung di alam semesta. maksudnya, semua ciptaan Allah dilakukan dengan perhitungan yang cermat, dgn hikmah, dengan kerapian, dan dgn berperaturan. sesiapa pun yg melihat alam semesta ini akan tahu bahawa di sana ada Tuhan Yang Maha Kuasa yang melakukan segala sesuatu dgn tidak main- main. Dialah TUHAN YANG MAHA AGUNG lagi MAHA MULIA...

Sunday, November 15, 2009

Faktor Perpindahan Yahudi Ke Palestin

Faktor Perpindahan Yahudi Askhenazim ke Palestin sebelum Perang Dunia Kedua
Perpindahan Yahudi Askhenazim ke Palestin disebabkan oleh beberapa faktor luaran dan dalaman. Faktor luaran yang menyebabkan perpindahan ialah Gerakan Zionis dan Deklarasi Balfour dan Perang Dunia Pertama. Manakala faktor dalaman ialah faktor ekonomi dan kewujudan Stern Geng.

2.1 Gerakan Zionis Dunia / WZO
Zionis terdiri daripada Yahudi. Namun tidak semua Yahudi adalah zionis. Petempatan awal zionis ialah di Bukit Zion. Orang-orang Yahudi telah mengagas projek untuk kembali ke Tanah yang dijanjikan yang terletak di Palestin. Gagasan ini muncul seiring dengan seruan untuk perbaiki kondisi sosial, politik dan penyatuan orang-orang Yahudi dalam wilayah suci seperti Palestin. Hal ini kerana menurut mereka penting dilakukan untuk menyelamatkan bangsa Yahudi dari kepunahan dan percampuran dengan bangsa-bangsa lain. Sebenarnya seruan untuk Yahudi balik ke Palestin telah muncul sebelum penubuhan gerakan Zionis ini.

Gerakan Zionist telah dipelopori oleh Moses Hess pada abad ke-18. Gerakan Zionis Antarabangsa ini mencapai usia lebih seratus tahun. Kongres pertama gerakan ini ialah pada tahun 1897 yang diadakan di Kota Bassel, Swiss. Kongres ini di ketuai oleh Theodore Hertzl mencapai kata sepakat untuk mewujudkan sebuah negara Yahudi.

Oleh yang demikian untuk merealisasikan hasrat ini hasil kongres ini meletakkan dua agenda utama iaitu pertama menyusun agenda Zionis yang dikenal dengan Agenda Basle. Manakala yang kedua mendirikan organisasi Zionis internasional untuk mewujudkan agenda Basl iaitu mendirikan negara nasional Yahudi di Palestina yang dijamin oleh undang-undang publik. Keadaan ini menyebabkan beberapa langkah telah diambil untuk merealisasikan agenda ini. Langkah yang pertama ialah mengembangkan pemukiman Yahudi di Palestina dan mendirikan perumahan-perumahan. Langkah yang kedua ialah koordinasi Yahudi internasional dan legalisasi hubungan yang mengikat mereka dengan organisasi dan institusi Zionis.

Selain itu, zionis juga menyebarkan semangat nasionalisme, mengembangkan rasa dan kesadaran nasional Yahudi internasional. Akhir sekali mendapatkan sokongan dan persetujuan negara-negara asing berkenaan dengan konsep negara nasional Yahudi di Palestina dan menguasai dunia dengan menundukkan bangsa non-Yahudi yang dalam terminologinya mereka sebut sebagai Goyim yang bermaksud kafir.

Melalui langkah-langkah dan objektif Zionis Antarabangsa ini merupakan faktor luaran yang menyebabkan perpindahan Yahudi Askhenazim ke Palestin. Gerakan ini mendapat sokongan yang kuat daripada pihak Inggeris. Keadaan ini dibuktikan apabila seorang pendukung setia gerakan Zionis berbangsa Inggeris iaitu Lord Shavetsiery mengusulkan projek untuk pendudukan Yahudi di Palestin. Selain Lord Shavetsiery terdapat juga penyokong gerakan ini di kalangan orang Inggeris antaranya ialah Toly Kraebak, penyair Byron dan novelis Walter Scott.

2.2 Deklarasi Balfour
Selain Gerakan Zionis, perpindahan Yahudi Askhenazim ke Palestin juga disebabkan termeterainya Deklarasi Balfour. Sewaktu Britain mengambil alih pentadbiran Palestin, jumlah penduduk Yahudi ialah 60,000 orang, iaitu kira-kira 10 peratus dari keseluruhan penduduk yang kebanyakan orang Arab yang beragama Islam. British telah meluluskan satu deklarasi, iaitu Deklarasi Balfour. Delkarasi tersebut dikemukakan oleh Author Balfour dan diluluskan oleh kabinet British. Surat tersebut ditulis pada 2 November 1917. Deklarasi Balfour merupakan bukti tentang penglibatan British dalam merealisasikan cita-cita Zionis di Palestin.

Deklarasi Balfour juga merupakan faktor luaran perpindahan Yahudi Askhenazim ke Palestin. General Alenby yang memimpin pasukan Amerika Syarikat di Timur Tengah telah mendapat bantuan peralatan senjata dari Rotschild. Akhirnya golongan Zionis telah mendesak Rotschild supaya mendekati Inggeris melalui penjualan senjata bagi membuka jalan bagi kaum Yahudi ke Palestin. Hasilnya, General Alenby yang memimpin pasukan Amerika Syarikat Timur Tengah telah mendapat bantuan alat senjata perang dari Rotschild bagi memudahkan perebutan Palestin dari tangan orang Turki-Jerman.
Sementara itu, bangsa Yahudi juga dijanjikan tanah Palestin. Inggeris pada ketika itu sedar mengalami kesukaran kerana tentera Jerman sudah banyak merebut daerah di Perancis Utara dan mendirikan garis pertahanan yang kuat untuk mengepung Paris, di Balkan. Tentera Amerika Syarikat di Timur Tengah turut mengalami kesulitan yang sukar diatasi maka, tawaran Rotschild diterima oleh Inggeris. Maka termeterainya perjanjian pada 2 November 1917 antara Menteri Luar Negeri Inggeris, J. A. Balfour dengan bankier Rotschild, ketua gerakan Zionis di Inggeris. Sejak itu, orang Yahudi giat membantu Amerika Syarikat supaya menang dalam peperangan dan mereka pula boleh balik ke Palestin.

2.3 Perang Dunia Pertama
Bagi British dan Perancis, Perang Dunia Pertama merupakan satu kesempatan yang baik bagi meluaskan empayarnya. Salah satu objektif mereka ialah melemahkan dan menamatkan kekuasaan Turki Uthamaniah demi kepentingan mereka di Timur Tengah. Selepas kekalahan Turki dan Jerman, kuasa berikat (British, Perancis dan Amerika Syarikat) telah membentuk mandat untuk mengambil alih tanah Jerman dan Turki yang ditawan semasa peperangan. Sistem mandat ini dibentuk pada tahun 1919 dibawah pengawasan Liga Bangsa-bangsa (League of Nations) dan selepas Perang Dunia Kedua oleh PBB. Kekalahan Turki Uthmaniah dan kelahiran sistem mandat ini merupakan peluang kepada pihak Zionis untuk menubuhkan sebuah negara Yahudi yang merdeka dan berdaulat di Palestin.

Akibatnya kemasukan yahudi secara haram pula berlaku dan hal ini menimbulkan kekacauan antara penduduk tempatan dengan pendatang ini. Rusuhan dan aktiviti gerila semakin berleluasa sehingga september 1939 walaupun white paper dikatakan masih berjalan pada masa ini. Pembunuhan dan pelanggaran hak asasi manusia terhadap Yahudi di Eropah turut menjejaskan lagi keadaan di palestin. Hal ini kerana semakin ramai yahudi yang masuk ke tanah palestine secara haram. Negara-negara lain baik di eropah atau di timur tengah tidak mahu menerima pendatang yahudi. Di samping itu, sepanjang abad pertengahan iaitu pada abad ketiga belas dan keempat belas, sejarah Yahudi menyaksikan kejadian berdarah penolakan terhadap bangsa Yahudi. Keadaan ini dibuktikan pada akhir abad ketigabelas diusir dari Inggeris dan dari perancis pada abad keempat belas. Hal ini menyebabkan bukan sahaja yahudi zionist malahan keseluruhan kesatuan Yahudi dunia mengistiharkan palestin adalah tempat bagi mereka menyelamatkan diri daripada penindasan di Eropah.

Kegiatan kemasukan haram yahudi ini sebahagian besarnya diuruskan oleh sebuah pertubuhan Yahudi yang bernama Mossad l'aliya Bet .Walau sehebat manapun pihak British cuba untuk menghalang kemasukan pendatang Yahudi ini namun sebahagian besar daripada mereka masih dapat lolos. Hal ini dikatakan oleh sebab bantuan daripada pertubuhan bawah tanah zionis iaitu haganah dan irhun lehi.

2.3 Penguasaan Ekonomi
Orang-orang yahudi Askhenazim bersikap kejam kerana mewarisi racun dan sikap yang negatif dari para pemimpin agama mereka yang jahat. Menurut Adolf Hitler, untuk menguasai perekonomian Jerman, orang-orang Yahudi Askenazim mulai dengan memberi pinjaman kepada masyarakat dengan bunga tinggi dan dengan cara kotor yang tidak wajar dikalangan masyarakat Nasrani Jerman.

Setelah mereka menguasai perdagangan dan perniagaan, mereka akan bergerak di dalam lingkungan mereka sendiri. Selain itu, mereka juga mendirikan negara di dalam negara lain sebagaimana kebiasaan mereka yang sudah diketahui banyak orang. Bunga yang mereka kenakan adalah untuk menheksploitasi kehidupan masyarakat lain. Semakin luas tanah yang dimiliki oleh mereka semakin buas tindakan mereka. Kekuatan yang mereka miliki dari segi ekonomi menyebabkan mereka berani bertindak sedemikian.

Gerakan perpindahan Yahudi Askhenazim ke Palestin
Gerakan perpindahan akan dilihat dari dua sudut iaitu gerakan dan pertubuhan yang menggerakkan perpindahan Yahudi Askhenazim serta proses gerakan Yahudi Askhenazim ke Palestin. Terdapat beberapa gerakan iaitu pertubuhan yang terlibat dalam perpindahan yang berlaku iaitu Stern Geng, Haganah dan Histodrut.

1)Pertubuhan Stern Geng
Stern Geng dikenali juga sebagai Irgun Zvai Leumi. Stern Geng merupakan sebuah pertubuhan yang memperjuangkan kebebasan Israel serta bergerak aktif di bawah British. Pertubuhan ini diasaskan oleh Avraham Stern. Selain itu, keanggotaan Stern Geng tidaklah ramai iaitu tidak melebihi beberapa ratus orang. Hal ini kerana Stern Geng lebih gemar bergerak dalam kumpulan yang kecil dan menumpukan kepada rancangan pembunuhan pegawai kerajaan.

Selain itu, Stern Geng dianggap sebagai pengganas dan radikal. Keadaan ini terbukti kerana mereka menyokong perampasan Palestin oleh British. Perpindahan Askhenazim ke Palestin sememangnya dibantu oleh Stern Geng. Hal ini misi utama penubuhan Stern Geng untuk membantu Yahudi perjuangkan kebebasan dan menubuhkan negara sendiri.

2)Pertubuhan Haganah
Haganah merupakan pertubuhan bawah tanah Yahudi yang ditubuhkan pada tahun 1920 hingga tahun 1948. Haganah ditubuhkan bagi menentang rusuhan orang-orang Arab yang berlaku sekitar tahun 1920. Haganah pada sembilan tahun pertama merupakan satu pertubuhan yang longgar dan tidak mendapat perhatian. Keadaan ini disebabkan tiada persenjataan yang lengkap serta latihan untuk melatih ahli-ahlinya.

Namun, selepas berlakunya rusuhan pada tahun 1929 Haganah telah muncul sebagai satu pertubuhan yang kuat dan membantu dalam perpindahan kelompok Askhenazim ke Palestin. Setelah menjadi pertubuhan yang aktif dan kuat, Haganah telah mengalami beberapa perubahan antaranya ialah sebuah pertubuhan yang keahliannya terdiri daripada dewasa dan remaja serta mempunyai jumlah ahli lebih 700 ahli di setiap bandar. Di samping itu juga Haganah telah menyediakan program latihan untuk ahlinya dan pegawai kerajaan.

Peranan yang dimainkan oleh Haganah seblum Perang Dunia Kedua tidaklah begitu banyak berbanding dengan selepas Perang Dunia Kedua. Walaubagaimanapun tetap membantu dalam perpindahan kelompok Askhenazim.

Bagaimana Yahudi Perolehi Tanah di Palestin
Seperti yang diketahui Kongres Yahudi telah memutuskan untuk merealisasikan impian Zionis iaitu kembali ke Palestin dan mendirikan negara di sana. Persoalannya bagaimana Yahudi mula-mula memperolehi tanah di Palestin. Pada mulanya Kongres Yahudi telah mengirim delagasi untuk berunding denagn Sultan Abdul Hamid yang merupakan Khalifah Muslimin yang tinggal di Turki. Sebenarnya pihak Yahudi telah berulang kali menghantar delagasi untuk mempengaruhi Sultan Abdul Hamid dengan emas yang banyak untuk mengembalikan Yahudi ke Palestin. Namun dapat dilihat usaha-usaha yang dilakukan gagal kerana keteguhan hati Sultan.

Selain itu, Perutusan Yahudi terus mnerus kepada Sultan contohnya salah seorangutusan menemui Sultan untuk meminta keizinan masuknya orang-orang Yahudi ke Palestin dengan tujuan melawat tempat-tempat suci mereka dan mendirikan sebuah perkampungan kecil berdekatan kota Jurusalem. Keadaan ini menunjukkan Yahudi sentiasa memujuk dan mencari peluang untuk masuk ke Palestin. Akibatnya Yahudi telah melancarkan provokasi dan gangguan kepada Sultan. Keadaan ini terjadi kerana orang-orang Yahudi berpura-pura masuk Islam untuk memegang jawatan tinggi dalam pemerintahan untuk melawan pemimpin-pemimpin Usmaniyah.

Di samping itu, Yahudi ini juga telah bersepakat dengan Parti Fatah Turki untuk menentang Sultan. Seterusnya pada tahun 1909 telah datang tiga orang lelaki mengadap Pemerintah Usmaniyah. Ketiga-tiga lelaki ini mempunyai perwatakan yan berbeza namun persamaannya masing-masing tidak sopan terhadap Sultan namun gagal. Walaubagaimanapun Yahudi tidak putus-putus menganggu pemerintahan Usmaniyah dengan melemparkan pelbagai fitnah. Keadaan ini terbukti apabila Yahudi berperanan dalam Perang Dunia Pertama.

Selepas berakhir Perang Dunia Pertama, pemerintah Usmaniyah telah berpihak kepada Jerman, manakala Yahudi pula terbahagi kepada dua iaitu satu berpihak kepada Jerman dan satu lagi tidak. Di samping itu, Jerman telah benar-benar mencapai kemenangan pada tahun 1915 dan telah berbincang dengan Sultan atas desakan Yahudi untuk mendapat tempat di Palestin namun masih tidak berjaya. Seterusnya dapat dilihat Jerman dan munculnya Amerika sebagai sekutu yang kuat dan menyebelahi Yahudi apabila lahirnya perjanjian Balfour.

Seterusnya, Orang-orang Yahudi telah dibenarkan oleh Inggeris untuk menziarahi ke ‘Dinding Tangis’ yang terletak bersebelahan Masjid A-l-Aqsa. Selain itu, mereka juga inginmeruntuhkan masjid tersebut dengan alasan tapak masjid tersebut adalah tapak kuil meraka yang diruntuhkan beberapa ribu tahun dahulu. Setelah itu pendudukan Yahudi berlaku secara bertahap dan Yahudi yang datang ini adalah kelompok Askhenazim.

3.3 Perpindahan Pertama Askehnazim
Perpindahan Yahudi Akhenazim ke Eropah bermula sekitar tahun 1800. Yahudi askhenazim berpindah secara beransur-ansuran masuk ke Palestin. Selain itu, bagi Hertzel, Palestin adalah target utama. Namun jika tidak dapat memiliki Palestin, Cyprus adalah pilihan kedua Hertzel. Napoleon merupakan orang yang pertama mengizinkan berdirinya kumpulan Yahudi di Eropah. Namun disebabkan faktor dalaman dan luaran yang berlaku Yahudi Askehazim ini telah berpindah kembali ke Palestin. Keadaan ini dapat dilihat apabila orang Napoleon mengajak orang-orang Yahudi bergabung dengannya merebut Palestin.

Selain itu, pada tahun 1878, Blackstone telah menerbitkan karya pertamanya yang berjudul “ Jesus is Coming” yang telah diterjemahkan ke dalam lebih 48 bahasa termasuklah bahasa Arab. Di dalam bukunya pada tahun 1909, Blackstone menyatakan bahawa kepulangan Yahudi ke Palestin adalah petanda datangnya akhir zaman. Di samping itu pada awal tahun 1891, Blackstone telah memimpin gerakan tanda tangan nasional di Amerika untuk mendukung negara Yahudi Palestin. Gerakan untuk mendapatkan tanda tangan ini mendapat respon positif daripada 413 orang terkemuka Amerika.

Di samping itu, di dalam buku “Keselamatan Alami” menyarankan agar orang Yahudi melakukan hijrah dan pendudukan serta mengajak para invenstor Yahudi memberikan bantuan kewangan yang diperlukan untuk membangun pemukiman dan kawasan pertanian di Palestin. Selain itu, mendirikan sekolah-sekolah pertanian untuk mengajar cara bercucuk-tanam kepada para imigran Yahudi Eropah.

Di samping itu, Adalah Yahuda al-Kalai (1798-1878), tokoh Yahudi pertama yang melemparkan gagasan untuk mendirikan sebuah negara yahudi di Palestina. Gagasan itu didukung oleh Izvi Hirsch Kalischer (1795-1874) melalui bukunya yang ditulis dalam bahasa Ibrani ‘Derishat Zion’ (1826), tentang kemungkinan mendirikan sebuah negara Yahudi di Palestina.Buku itu disusul oleh tulisan Moses Hess dalam bahasa Jerman, berjudul ‘Roma and Jerusalem’ pada tahun 1862, yang memuat pemikiran tentang solusi masalah Yahudi di Eropah dengan cara mendorong migrasi orang Yahudi ke Palestina.

Menurutt Hess kehadiran bangsa Yahudi di Palestin akan turut membantu memikul misi orang suci kulit putih untuk mengadabkan bangsa-bangsa Asia yang masih primitif dan memperkenalkan peradaban Barat kepada mereka. Selain itu, buku ini memuatkan pemikiran awal kerjasama konspirasi Yahudi dengan Barat-Kristian untuk menghadapi bangsa-bangsa Asia pada umumnya, dan dunia Islam pada khususnya. Seterusnya, untuk mendukung gagasan itu berdirilah sebuah organisasi mahasiswa Yahudi militan bernama ‘Ahavat Zion’ di St.Petersburg, Rusia, pada tahun 1818. Organisasi ini yang menyatakan bahwa, “setiap anak Israel mengakui bahawa tidak akan ada penyelamatan bagi Israel, kecuali mendirikan pemerintahan sendiri di Tanah Israel.

3.4 Gerakan Perpindahan Tahap Kedua.

Setelah mandat British mula terhadap Palestin, dasar yang pertama dilakukan ialah Ordinan imigrasi pada Ogos 1926. Semua orang Yahudi pulang ke tanah asal mereka. Golongan yang imigran ke tanah Palestin pada ketika itu golongan yang akan menghijrah ke Palestin dibahagikan kepada dua golongan oleh kerajaan Inggeris. Golongan yang pertama adalah mereka yang mampu memulakan kehidupan baru dengan cepat setelah sampai di tanah Palestin. Mereka akan menjalankan perniagaan atau perindustrian atau sebagai pedagang dan pertukangan untuk menyesuaikan diri dengan keadaan baru.

Golongan yang kedua adalah mereka yang tidak berkemampuan memulakan kehidupan baru dengan cepat pada peringkat awal sampainya di Palestin. Maka golongan ini akan dibantu oleh organisasi Zionist untuk sementara. Maka, di bawah pembahagian ini, golongan pertama dibenarkan memasuki tanah Palestin tanpa had bilangannya. Namun, golongan kedua telah dihadkan oleh kerajaan dengan 16,500 keluarga pada tahun pertama di bawah jagaan organisasi Zionist. Dengan cara inilah orang Yahudi Askhanezim memasukki Palestin dan bilangan ini semakin bertambah. Di samping itu, Yahudi Askhenazim yang berpindah pada tahap kedua ke Palestin bukan sahaja datang dari Jerman tetapi dari negara-negara Eropah yang lain. Selain itu, orang-orang Yahudi adalah pendukung tersetia para raja dalam seterunya dengan para Bangsawan.
Yahudi yang tinggal di Inggeris turut dikenali sebagai kelompok Akhenazim.

Setelah berakhirnya Perang Salib pada tahun 1921, Raja Inngeris iaitu Edward telah mengusir orang-oarang Yahudi dari Inggeris. Setelah peristiwa tersebut, para pemimpin puncak di bangsa Yahudi telah merancang untuk mengacau bilaukan Inggeris. Keadaan ini dapat dilihat apabila belaku pertentangan antara Raja Inggeris dengan kebinetnya dan kemudian antara negara dengan gereja. Keadaan ini menunjukkan kelompok Askhenazim di Inggeris melakukan perpindahan setelah mendapat penindasan daripada Raja. Penindasan inilah yang memulakan gerakan perpindahan Askhenazim Inggeris ke Palestin.

Di samping itu, Yahudi kelompok Askhenazim juga terdapat di Sepanyol. Perpindahan Askhenazim di Sepanyol ke Palestin kerana diusir dan diperlakukan dengan kejam oleh kerajaan Sepanyol pada abad keenam belas. Selain itu, kebebasan mereka sebelum ini tergugat apabila raja Sepanyol, Ferdinand dan isterinya, Isabella memerintah Sepanyol sejak tahun 1492. Hal ini kerana pasangan ratu dan raja Katolik ini sangat kejam dan menyimpan dendam di dalam hati terhadap orang-orang Yahudi. Kedua-dua mereka ini berdendam kerana pengkhianatan Yahudi terhadap Isa al-Masih a.s dan penyerbuan mereka terhadap bank-bank rakyat yang telah mengakibatkan keruntuhan sendi ekonomi Sepanyol dengan sistem peminjaman yang dikenakan oleh Yahudi. Sikap Yahudi yang sedemikian telah menyebabkan raja Ferdinand menghalau mereka dan mereka telah bergerak pindah ke pelbagai wilayah dataran rendah seperti Amsterdam, London dan Perancis.

Seterusnya Yahudi di Rusia juga menerima nasib yang sama seperti Yahudi Eropah yang lain. Perpindahan Askhenazim ke Rusiabermula setelah kehancuran negara mereka di tangan bangsa Slavik. Keadaan ini telah menyebabkan mereka membentuk koloni-koloni yang ekslusif di Rusia buktinya Rusia adalah satu-satu negara yang mempunyai penduduk Yahudi terbanyak. Hal ini kerana Napoleon ini mengembalikan kekuatan nasional Rusia dengan memperkenalkan pelbagai aturan dan menghapuskan undang-undang yang telah membatasi gerak sosial dan ekonomi orang Yahudi sebelum ini. Keadaan ini memberi kesempatan dan peluang kepada Yahudi untuk bergerak secara bebas dan menguasai ekonomi serta menggunakan bahasa meraka secara eksklusif di tengah-tengah masyarakat Rusia. Namun, segala dasar baik yang dilakukan oleh pihak pemerintah tidaklah mendapat balasan yang baik dari orang Yahudi. Yahudi Kelompok Askhenazim telah menganggap pemerintah ketika itu iaitu Kaisar sebagai musuh lalu merancang pembunuhan Kaisar. Akibatnya Yahudi bergerak keluar menuju ke Palestin.

3.5 Statistik Kedatangan Kelompok Aaskhenazim ke Palestin.

Secara jelasnya kedatangan kelompok Askhenazim datang ke Palestin secara beransur-ansur. Pada tahun 1925, satu per empat dari pendatang Yahudi telah berjaya mengambil alih tanah-tanah ladang yang sebelumnya dimiliki oleh tuan-tuan tanah berbangsa Turki. Sebahagian besar mereka menetap di Tel Aviv. Dengan kemasukan imigran Yahudi secara besar-besaran, mereka dalam jangka waktu yang singkat berjaya menubuhkan institusi-institusi pendidikan, kebajikan, perniagaan, dan perubatan. Secara perlahan-perlahan umat Arab Palestin disingkirkan dari tanah air mereka sendiri. Pada tahun 1936, penduduk Yahudi telah meningkat kepada 384,000 atau hampir 30 peratus daripada penduduk Palestin. Hal ini telah menyebabkan penduduk Arab Palestin tersisih. Orang Arab tidak dibenarkan untuk terlibat secara langsung dalam soal-soal pentadbiran Palestin dan dihalang dari menganggotai kesatuan-kesatuan sekerja.
Golongan Zionis telah menyisihkan umat Arab dari tanah air mereka sendiri. Pihak Zionis yang memiliki institusi kewangan yang kukuh dan kuasa beli yang tinggi telah menebus tanah Arab dari pemilik-pemilik yang tidak menetap di sana. Agensi Yahudi kemudiannya bertindak mengeluarkan peladang Arab yang mengusahakan tanah tersebut dan menyerahkan geran-geran tanah kepada imigran Yahudi. Tekanan yang dihadapi oleh rakyat Palestin mencetuskan pertempuran antara Palestin dengan Israel pada tahun 1935,1937,1939,1946,1949, dan 1950.

Kesan perpindahan Yahudi Askhenazim berlaku Ketegangan hubungan Yahudi, Palestin dan penyelesaiannya.

Ketidakpuasan bangsa Arab telah menyebabkan banyak pemberontakan telah meletus sejak tahun 1929 sehingga Mogok umum diadakan di seluruh Palestin oleh bangsa Arab pada tahun 1936. Herbert Samuel, Pesuruhjaya Tinggi British telah melantik seorang tokoh agama, As-syeikh Amin Husaini al-Haj sebagai Mufti Besar Palestin. Syeikh Amin Husaini telah memperkuatkan kedudukan Majilis Tertinggi Syariah di Palestin bagi menghadapi konspirasi Zionis. Beliau berjaya mendapat sokongan padu dari umat Islam Palestin dengan menubuhkan satu rangkaian sosio-ekonomi yang berkesan bagi membela masyarakat Arab yang ditindas.

Beliau juga membangkitkan semangat jihad umat Islam Palestin dengan mendedahkan perancangan Yahudi untuk mengambil alih Masjidil Aqsa dan membina sebuah kuil di atasnya. Pendedahan ini telah mencetuskan satu rusuhan berdarah di Baitul Maqdis pada tahun 1929 yang dikenali dengan insiden peberontakan Tembok Tangisan. Syeikh Amin Husaini Al-Haj telah menjadikan isu pendudukan Yahudi sebagai isu yang menyentuh aqidah umah Islam. Buat kali pertama isu Palestin menjadi fokus negara-negara Arab dan umat Islam sejagat. Pada tahun 1934, beliau dilantik sebagai Datuk Bandar Baitul Maqdis.

Perpindahan Yahudi Askhenazim telah menyebabkan ketegangan hubungan antara mereka dengan rakyat Palestin. Keadaan ini dapat dilihat apabila menjelang akhir 1936, bilangan umat Islam yang menentang British secara bersenjata meningkat kepada 5,000 orang. Kerajaan British pula bertindak balas dengan membawa masuk tentera tambahan dari Mesir dan Malta dan membedil bandar Jaffa. Menjelang akhir tahun 1936, bilangan umat Islam yang terbunuh dan cedera meningkat kepada 1,000 orang.


Akhirnya Inggeris mengirimkan misi Peel ke Palestin, namun misi tersebut gagal menyelesaikan pemberontakkan tersebut. Inggeris telah mengadakan suatu persidangan meja bulat pada Februari 1939 antara pihak Yahudi dengan Arab palestin dan wakil-wakil dari negara-negara Arab merdeka seperti Mesir, Arab Saudi, Yaman, Irak, dan Jordan. Pada 13 Ogos 1945, Persidangan Zionis Internasional telah menuntut agar Inggeris memenuhi perjanjian untuk membawa masuk orang Yahudi ke Palestin untuk kepentingan pembangunan, stabilisasi, dan menuntut supaya Palestin dijadikan negara Yahudi. Terdorong oleh tekanan Amerika Syarikat dan terdesak dalam persengketan antara Arab dan Yahudi, serta keamanan Palestin yang semakin memburuk, akhirnya Inggeris menyerahkan masalah tersebut kepada PBB. Pada 14 Mei 1948, diumumkan lahirnya negara Israel yang beribu kota Tel Aviv dan Inggeris telah menarik balik mandatnya. Dengan ini peperangan terus meletus antara Arab dengan Israel. Selain itu, Perang Arab-Israel (1948-1949) telah mengecewakan bangsa Arab serta bertambah kecewa apabila negara Israel yang baru didirikan itu diiktiraf oleh Amerika Syarikat, Britain, Soviet Union, dan Perancis.

Kesimpulan.Yahudi Akhenazim dianggap sebagai anak luar nikah yahudi. Hal ini kerana kewujudan kelompok Askhenazim tidak diterima dan diiktiraf oleh kelompok Yahudi yang lain. Kelompok Askhenazim ini telah ditindas oleh masyarakat tempatan di Eropah sehingga memaksa mereka melarikan diri ke tempat yang selamat. Akhirnya mereka berpendapat Palestin adalah tempat yang sesuai untuk dijadikan negara baru bagi mereka walaupun pada hakikatnya ketika itu telah wujud penduduk di Palestin.

Pendudukan Yahudi di Palestin

Pendudukan haram yahudi sejak 1967 dan respon rakyat Palestin
penubuhan Negara Haram Israel yang telah diistiharkan secara resminya pada 15hb Mei 1948. Peristiwa ini berlaku selepas terlaksananya kependudukan dan penjajahan haram oleh rejim Yahudi Zionis ke atas tanah dan penduduk asal Negara Palestin secara sistematik dengan bantuan British dan PBB. Tarikh penting tersebut adalah detik hitam buat penduduk asal bumi Palestin, orang-orang Arab dan dunia Islam secara keseluruhannya.

Reaksi Rakyat Palestin Terhadap Kemasukan Pendatang Haram Yahudi.
Pengeluaran dokumen white paper pada sekitar tahun 1930-an adalah salah satu indikator yang menunjukkan bahawa sejak dari awal lagi penduduk Palestin baik islam, kristian mahupun yahudi oriental tidak menyenangi kemasukan pendatang yahudi ashkenazi yang semakin hari menjadi semakin ramai. Kedatangan pendatang yahudi menurut mereka memberikan kekacauan dan masalah ekonomi serta sosial. Oleh kerana itu British atas desakan penduduk Arab Palestin telah membuat resolusi white paper bagi mengehadkan kemasukan pendatang yahudi ke tanah Palestin. Bgai penduduk Palestin, kemasukan pendatang yahudi yang semakin ramai dianggap akan mengancam identiti nasional mereka sebagai warga peribumi Palestin.
Oleh kerana white paper dianggap sebagai sebuah resolusi yang kurang berjaya, akibat daripada tiadanya penguatkuasaan yang ketat serta tekanan dari pihak luar kepada British supaya membuka pintu masuk Palestin kepada pendatang yahudi, penduduk Arab Palestin telah mengadakan rusuhan dan gerakan-gerakan keganasan bagi mengusir pendatang yahudi ini. Tindakan ini telah dibalas oleh pendatang yahudi yang bergerak dengan pertubuhan pengganas bawah tanah seperti haganah dan irhun and levi atau stern gang. Kejadian balas membalas serangan semakin berleluasa antara kedua belah pihak dan British tidak berbuat apa-apa bagi meleraikan kekacauan yang berlaku. Kemasukan secara haram pendatang yahudi yang diatur oleh Yishuve dan mossad juga meningkatkan lagi ketegangan diantara yahudi dan palestinian. Oleh keranan isu konflik ini tidak dapat diselesaikan oleh pihak British, maka British telah menyerahkan masalah ini kepada pertubuhan bangsa-bangsa bersatu yang baru sahaja ditubuhkan pada masa ini.

Bagi menyelesaikan isu perbalahan diantara warga Palestin dan pendatang yahudi, PBB telah mengeluarkan satu pelan iaitu Pelan Pembahagian Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk Palestin atau Resolusi 181. Resolusi ini merupakan pelan yang diambil daripada keputusan Perhimpunan Agung pada 29 November 1947. Keputusan tersebut membenarkan penubuhan dua negara, satu untuk orang Arab dan satu untuk Yahudi dan menyediakan rangka kerja untuk kesatuan ekonomi serantau. Perhimpunan Agung itu juga memutuskan bandar Baitulmaqdis hendaklah ditadbir oleh pentadbiran antArabangsa khas di bawah PBB. Satu jangka waktu peralihan di bawah kelolaan PBB bermula dengan pelaksanaan resolusi tersebut yang mahukan pengunduran beransur-ansur tentera British, penamatan Mandat British atas Palestin pada 1 Ogos 1948 dan kemerdekaan penuh dua negara tersebut pada 1 Oktober 1948.

Lelaki Idaman

LELAKI IDAMANKU UTK MENUJU KEBAHAGIAAN DI DUNIA N AKHIRAT

Lelaki idamanku adalah seorang lelaki yang beriman
Yang hatinya disalut rasa takwa kepada Allah
Yang jiwanya penuh penghayatan terhadap Islam
Yang sentiasa haus dengan ilmu
Yang sentiasa dahaga akan pahala
Yang solatnya adalah maruah dirinya
Yang tidak pernah takut untuk berkata benar
Yang tidak pernah gentar untuk melawan nafsu
Yang sentiasa bersama kumpulan orang2 yang berjuang dijalan Allah

Lelaki idamanku adalah lelaki yang menjaga tuturkatanya
Yang tidak pernah bermegah dengan ilmu yang dimilikinya
Yang tidak pernah bermegah dengan harta dunia yang dicarinya
Yang sentiasa berbuat kebajkan kerana sifatnya yang penyayang
Yang mempunyai ramai kawan dan tidak mempunyai musuh yang bersifat jembalang

Lelaki idamanku adalah lelaki yang menghormati ibunya
Yang sentiasa berbakti kepada orang tua dan keluarga
Yang bakal menjaga kerukunan rumah tangga
Yang akan mendidik isteri dan anak2 mendalami Islam
Yang mengamalkan hidup penuh kesederhanaan
Kerana dunia baginya adalah rumah sementara menuju akhirat

Lelaki idamanku tidak pernah membazirkan masa
Matanya kepenatan kerana penat membaca
Suaranya lesu kerana penat mengaji dan berzikir
Tidurnya lena dengan cahaya keimanan
Bangunnya subuh penuh kecergasan
Kerana sehari lagi usianya bertambah penuh kematangan

Lelaki idamanku sentiasa mengingati mati
Yang baginya hidup di dunia adalah ladang akhirat
Yang mana buah kehidupan itu perlu dibaja dan dijaga
Agar berputik tunas yang bakal menjadi baka yang baik
Meneruskan perjuangan Islam sebelum hari kemudian

Lelaki idamanku adalah lelaki
Yang tidak terpesona dengan buaian dunia
Kerana dia mengimpikan Syurga
Di situlah rumah idamannya
Dan dia ingin membawa ku bersama
Dialah lelaki idaman ku…..





Friday, October 30, 2009

Pengemis Cinta-NYA

href="http://4.bp.blogspot.com/_ft6zvYpcpyw/SusVsBPqbdI/AAAAAAAAAEo/L1LAb-rIkC4/s1600-h/3909053417_ebc1c19a0c.jpg">
ASSALAMUALAIKUM...DAH LAMA RASANYA TAK MENULIS PAPE DALAM BLOG NI, bila dah terasa penat mengulangkaji pelajran for final exam...bila dah penat n letih mula la nak mencari sedikit kelainan, inilah cara aku iaitu dengan menulis sesedap rasa dan apa yang aku rasa...itu lah aku...who am I...masih seperti dulu...mencari dan ingin terus mencari kerdhaan ILAHI...


Terasa ingin mencurahkan segala rasa cinta yang aku rasa ini....setelah sekian lama tidak berhubung dan di saat ingin melepaskan segala- galanya..Tapi aku sebagai manusia biasa tak pernah terlepas daripada segala ujian dan dugaan ini. Aku redha dengan segala ketentuan- NYA.

Begitulah lumrah kehidupan Tidak akan diketahui kecintaan seseorang sehingga tiba saat berpisah. Tidak akan diketahui kesabaran seseorang sehingga tiba masanya dia patut marah.Dan tidak akan diketahui keberanian seseorang sehingga tiba waktu berperang. Hebat dan begitu puitis kata- kata tersebut.

sesungguhnya Tuhan tidak menilai rupa, Tuhan tidak menilai harta, Tuhan hanya menilai hati iaitu hati yang bertaqwa kepada-Nya...OH!! TUHANKU SIAPAKAH Diriku INI PADA pandangan-MU?..Termenung aku memikirkan apa yang telah ku nyatakan ini...

Jika aku atau kamu yang akan Berbicara tentang rindu dan cinta, tidak akan dapat lari daripada soal hati dan rasa. Ya, rindu dan cinta letaknya di hati – raja dalam kerajaan diri manusia.

Sabda Rasulullah saw:

“Bahawasanya di dalam jasad anak Adam ada seketul daging. Apabila baik daging itu, baiklah seluruh anggotanya. Sebaliknya, jika jahat daging itu, jahatlah seluruh anggotanya. Ketahuilah daging itu ialah hati.”
Riwayat Al-Bukhari...

alt=""id="BLOGGER_PHOTO_ID_5398432424326229458" />




Ini bermakna, rindu dan cinta yang harus bersemi di hati mestilah rindu dan cinta yang ‘baik’. Barulah hati akan menjadi baik, dan seluruh anggota jadi baik. Tapi jika rindu dan cinta itu ‘jahat’ maka jahatlah hati. Akibatnya jahatlah seluruh anggota. Kata orang, “berhati-hatilah menjaga hati.” Jangan dibiarkan hati itu penuh dengan rindu dan cinta yang salah… akibatnya terlalu buruk. Jadi, Tuhan sahaja yang memiliki segala-gala-NYA iaitu apa yang diinginkan oleh manusia.Tetapi apabila dua hati itu bertemu atas satu matlamat iaitu kerana ALLAH, itulah kebahagiaan yang dicari oleh setiap pasangan. insyAllah akan kekal hingga ke syurga...

saling mencintai lah hanya kerana ALLAH, saling menyayangi lah hanya kerana ALLAH, saling membahagiakanlah hanya kerana ALLAH, Kerana hanya ALLAH- lah yang dapat menimbulkan rasa cinta, kasih- sayang dan kebahagiaan tersebut..cinta pada bunga kan layu, Cinta pada manusia akan berpisah, Cinta pada ALLAH akan kekal abadi...




Apabila hati kita resah dan gelisah inginkan pembelaan, hakikatnya pada ketika itu hati kita sedang merindui yang Maha Adil. Ketika kasih-sayang terputus atau cinta terkandas di tengah jalan, kita inginkan sambungan… maka ketika itu sebenarnya kita sedang merindui Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Ketika melakuakn kesalahan, diri kita akan merintih inginkan keampunan dan kemaafan, maka pada saat itu kita sebenarnya merindui Al Ghafar Allah yang Maha Pengampun lagi Maha Mengetahui...

Oleh itu, Semua keinginan iaitu apa yang kita ingin, dan rasakan itu hanya akan dapat dipenuhi apabila manusia merapatkan dirinya kepada Allah. Allah yang punya segala-galanya itu. Allah sentiasa mahu dan mampu memberi apa yang diinginkan oleh setiap manusia sebagaimana Firman Allah S.W.T:

“Dan Tuhan kamu berfirman: Berdoalah kepada-Ku nescaya Aku akan perkenankan".(AL- MUKMIN 60)

terasa Kerdilnya diriku ini, Terasa Rindu dan cintaku ini masih belum sempurna..
YA ALLAH PADAMU LAH AKU BERHUKUM DAN PADAMU LAH AKU BERSERAH DIRI, KAU AMPUNILAH SEGALA DOSA DAN KESALAHAN YANG TELAH AKU LAKUKAN BAIK YG AKU SEMBUNYIKAN ATAU KU NYATAKAN....

Wednesday, October 28, 2009

kONTRAK SOSIAL DALAM PERLEMBAGAAN MALAYSIA




KONTRAK SOSIAL DALAM PERLEMBAGAAN MALAYSIA. SATU PENILAIAN DARI SUDUT SEJARAH.

Malaysia merupakan sebuah negara majmuk yang memperlihatkan perkembngan politik yang diwarnai oleh politik komunal. Ia merupakan sebahagian daripada warisan penjajah yang telah meninggalkan impak yang begitu besar dalam kehidupan masyarakat kita. Dasar kolonialisasi oleh kuasa- kuasa barattelah membawa kepada kewujudan masyarakat Pluralisme malah mencorak dan mempengaruhi perkembangan sejarah tanah air kita. Dapat dilihat sebagai satu bentuk hubungan yang yang bersifat dominasi dan eksplotasi krn kolonialisme bukan sekadar melibatkan penguasaan ekonomi dan politik malah turut cenderung menguasai minda penduduk.


Penggubalan Perlambagaan ersekutuan Tanah Melayu 1957, telah mengambil kira pelbagai aspek. Perkara yang penting ialah toleransi dan tolak ansur antara penduduk berbilang kaum telah berjaya membentuk satu pakatan murni dan menerima satu kontrak sosial dalam dalam Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu. Kontrak sosial terdiri darpd dua elemen, pertama, penerimaan orang melayu terhadap sebilangan besar penduduk bukan melayu sebagai rakyat 'jus soli' bagi negara yang baru merdeka. Kedua, penerimaan penduduk bukan melayu terhadap pengiktirafan hak istimewa serta kepentingan kaum melayu. Aspek penting yang dimaksudkan di sini ialah kepentingan dan hak istimewa orang melayu, kedaulatan sultan melayu, kedudukan agama islam, dan bahasa malaysia sebagai bahasa kebangsaan.

Kontrak sosial merupakan persoalan yang sering dibahaskan oleh ahli- ahli politik mahupun gol. akademik. persoalan yg timbul sejauhmanakah ia masih releven dn kepentingan perjanjian tersebut dalam usaha pembentukan sebuah negara bangsa di Malaysia. Idea Kontrak sosial bermula di Eropah pada abad 17 dan 18 dan dipelopori oleh tokoh- tokoh seperti Jacque Rosseau, John Locke, dan Thomas Hobbes. Pada dasarnya, ia merujuk kepada persetujuan bersama di kalangan rakyat sesebuah negara berkaitan dengan hak dan tanggungjawab mereka.

Menurut John Locke ( 1632- 1704)dalam karyannya An Essay Concerning the True Original, Extent and End of Civil Government dalam SOSIAL CONTRACT. Beliau menjelaskan bahawa wujudnya tiga pihak dalam proses kontrak sosial ini iaitu, orang yang mencipta kepercayaan ( The Trustor), orang yang diberi kepercayaan (The trustee), dan mereka yang beroleh manfaat daripada pemberian kepercayaan tersebut (The Beneficiary).


manakala istilah Kontrak sosial mula mewarnai politik negara pada tahun 1986 dan ia digunakan buat kali pertama oleh ahli parlimen UMNO, Abdullah Ahmad menegaskan bahawa kemerdekaan neara serta kesinambungan politik Malaysia adalah berdasarkan kepada sistem politik yang didominasi oleh orang melayu. Kedudukan orang melayu dalam politik Malaysia perlu dipelihara dan sebarang usaha untuk mengahapuskannya bakal menggugat kestabilan negara.

Kontrak Sosial telah diperkenalkan dengan konsep dominasi melayu atau ketuanan melayu. Ia dilihat sebagai kesinambungan kuasa politik orang melayu dan turut memberi jaminan terhadap kedudukan serta keistimewaan orang melayu di Malaysia. malah Kontrak sosial dilihat semakin 'rigid' dibawah dominasi UMNO yang sering menajdikan isu tersebut sebagai modal untuk kepentingan politik masing- masing.

Ini jelas, apabila isu kontrak sosial mahupun ketuanan melayu sering menjadi tumpuan dalam setiap Perjimpunan Agong UMNO dimna para perwakilan mengambil kesempatan untuk menonjolkan diri dengan mamanipulasi isu kontrak sosial mahupun hak- hak orang melayu. Misalnya dalam Perhimpunan UMNO pada 2006, Perwakilan dari Melaka Hasnoor Sidang Hussin dengan lantang menegaskan bahawa UMNO sanggup berkorban dan bermandi darah untuk pertahankan bengsa dan agama mereka. Manakala, Perwakilan dari Terennganu pula memberi amaran bahawa hak orang melayu tidak harus dipertikaikan dan jika ia berlaku orang melayu bakal mengamuk dan peristiwa 13 Mei 1969 bakal berulang.

Konsep Ketuanan melayu yang dianggap sebagai pelindung orang Melayu dan dikaitkan dengan hak raja- raja melayu sebagai pemerintah negara sering menimbulkan perasaan kurang senang kaum lain. Ia seolah- olah meletakkan kaum lain di satu kelas yang lebih rendah daripada orang melayu. Ini jelas bercanggah dengan perlembagaan negara yang menekankan persamaan hak bagi semua warganegara tanpa adanya diskriminasi terhadap mana- mana bangsa mahupun agama. Malah konsep Ketuanan melayu dilihgatr sebagai satu elemen yang berunsur negatif dan melemahkan orang melayu dan boleh dikatakan sebagai bersifat perkauman. Menurut Datuk aid IBRAHIM, BEKAS MENTERI DI JABATAN PM.'ia mencerminkan orang melayu hanya mahu menjadi tuan tanpa mahu berusaha dan bertanggungjawab kepada diri sendiri. Ini jelas, memebri satu gambaran negatif kepada orang melayu yang dianggap hanya mahu hak- hak tertentu dan penghormatan serta pengiktirafan tetapi tidak mahu berusaha. Pada masa yang sama mereka tidak mahu membuktikan kemampuan diri sendiri serta mengelak daripada persaingan secara global.

Isu kontrak sosial makin menjadi panas selepas pilihan raya umum ke- 12 pada 8 mac 2008. Ia menyaksikan kehadiran lebih ramai ahli Pe=arlimen bukan melayu yang dipelopori oleh PKR dan PAP. Pelbagai polemik dan kontroversi yang tercetus dalam membicarakan kontrak sosial yang jelas menggambarkan ketidakmatangan politik negara yang masih diselubungi oleh politik perkauman. selain itu, turut disaksikan apabila ada segelintir pemimpin yang sengaja menegeluarkan kenyataan yang berbau perkauman yang tindakan tersebut dilihat mencurah minyak ke atas api yang marak. Dalam usaha untuk mengawal situasi yang semakin genting ini, kerajaan telah bertindak dengan menggunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) bagi menahan aktivis- aktivis mahupun wartawan yang terlibat dalam forum mahupun penghasilan artikel yang dikatakan menyentuk sentimen perkauman.

Tindakan sesetengah phak yang mempertikaikan kontrak sosial mendapat perhatian serius MAJLIS Raja- RAJA Melayu yang meminta semua pihak menghormati Perlembagaan Negara serta tidak menguji mahupun mencabare kontrak sosial yang telah dipersetujui oleh pemimpin terdahulu.

kONTRAK sosial merupakan satu persetujuan bersama di kalangan pemimpin- pemimpin berbilang kaum dalam menentukan hala tuju negara kita ketika era kemerdekaan. Ia dilihat sebagai satu pakatan murni yang melibatkan toleransi antara kaum. Nmaun begitu, kontrak sosial sering dimanipulasikan oleh ahli- ahli politik demi kelangsungan politik masing- masing. Tindakan ini boleh mengakibatkan pemasalahn yang lebih kompleks dan sering mengakibatkan ketegangan antara kaum.

Lantaran itu, kontrak sosial terus diselubungi pelbagai kontroversi akibat daripada corak politik perkauman yang terlalu sempit. Ia sering menajdi percaturan politik oleh sesetengah ahli politik yang ingin menonjolkan diri sebagai jaguh untuk kaum tertentu. Tindakan yang menghalang untuk diadakan sebarang perbincangan tentang isu- isu yang dianggap sensitif tidak mampu menyelesaikan masalah, sebaliknya akan menjadikannya lebih rumit. Sebaliknya perbincangan secara terbuka yang dilakukan secara terkawal dan penuh diplomasi dan profesional mampu untuk menyelesaikan pelbgai pemasalahan yang telah merenngangkan hubungan antara kaum.

Rujukan.

Berita Harian, 5 November. 2008
The Star, 31 August. 1986
Malaysiakini, 22 Novenber. 2006
Utusan Malaysia 17 Oktober 2008
New Sunday Times, 23 Disember 2007

PERINGATAN!!!!

Penulisan ini adalah atas dasar sejarah dan tidak ada kaitan pro kerajaan atau bukan kerajaan..aku adalah pelajar sejarah. Jadi, tulisan ini adalah berdasarkan faktor sejarah sekian terima kasih...

Final Exam








Assalamualaikum semua...



pejam celik, pejam celik kita semua dah melangkah ke tahun 3, iatu tahun terakhir bagi menetukan destinasi kita semua selapas ini...

so, dah tibamasanya untuk kita diuji dalam final exam untuk semester 1 tahn 3 ni...

- SEJARAH PERADABAN DUNIA - 27/10
- SEJARAH PEMBINAAN NEGARA BANGSA - 29/10
- MAKANAN DAN GAYA HIDUP - 03/11
- PENGANTAR BIMBINGAN DAN RUNDINGCARA - 05/11
- SEJARAH ASIA BARAT - 06/11
- NASIONALISME DAN MASYARAKAT MINORITI - 09/11
- SEJARAH HUBUNGAN LUAR MALAYSIA - 12/11

SO...gOOD LUCK SEMUA N DO THE BEST...

INGAT YA HIDUP KITA MEMERLUKAN PENGORBANAN, PENGORBANAN MEMERLUKAN PERJUANGAN, PERJUANGAN MEMERLUKAN KEKUATAN, KEKUATAN MEMERLUKAN KEYAKINAN, KEYAKINAN AKAN MENENTUKAN KEJAYAAN, KEJAYAAN AKAN MEMBAWA KEBAHAGIAN DUNIA DAN AKHIRAT...

Saturday, October 17, 2009

Ingatlah Allah Maha Besar

بسم الله الرحمن الرحيم

ASSALAMUALAIKUM....

Allah Taala mengutus al-Quran untuk dibaca, diteliti, diambil pengajaran dan dilaksanakan. Kisah-kisah di dalam al-Quran ada menceritakan tentang beberapa kaum atau umat nabi-nabi yang terdahulu ditimpa bencana yang dahsyat sehingga ada yang terus berkubur bersama-sama tamadun yang mereka bina.

Kesan-kesan peninggalan yang wujud sehingga hari ini menjadi bukti kebenaran kisah di dalam al-Quran itu. Kaum Nuh di sekitar Iraq dan Mesir musnah dalam banjir dan ribut taufan. Kaum Luth di Sadum musnah setelah diterbalikkan bumi dan bertukar menjadi Laut Mati. Kaum Tsamud mati di dalam kota-kota yang dipahat di dalam bukit-bukit batu akibat bayu pembunuh yang dikirim oleh Allah Taala kepada mereka.

Bencana itu pula berlaku di hampir semua negara bermula dari China di utara hingga ke Australia di Selatan, di negara yang didiami umat Islam atau negara yang majoritinya bukan Islam.

Allah Taala tidak menyegerakan balasan ke atas kejahatan yang dilakukan oleh umat Muhammad. Balasan itu ditangguh atau diringankan supaya manusia sedar dan bertaubat. Adakalanya bala itu datang dalam bentuk kekurangan rezeki setelah mengalami kemarau, banjir atau penyakit tanaman, rasa takut dan gelisah, malapetaka seperti kebakaran, tanah runtuh, kemalangan jalan raya dan sebagainya.

Gempa di Padang,Indonesia sama seperti yang tercatat dalam Al- Quran.
Berikut adalah waktu berlakunya gempa di Padang.

Gempa di Padang jam 17.16, gempa susulan 17.58, esoknya gempa di Jambi jam 8.52. Cuba lihat Al-Qurâan!

demikian bunyi pesan singkat yang beredar. Siapa pun yang membuka Al-Qurâan dengan tuntunan pesan singkat tersebut akan merasa kecil di hadapan Allah Swt. Demikian ayat-ayat Allah Swt tersebut:

17.16 (QS. Al Israaâ ayat 16): Dan jika Kami hendak membinasakan suatu negeri, maka Kami perintahkan kepada orang-orang yang hidup mewah di negeri itu (supaya mentaati Allah) tetapi mereka melakukan kedurhakaan dalam negeri itu, maka sudah sepantasnya berlaku terhadapnya perkataan (ketentuan Kami), kemudian Kami hancurkan negeri itu sehancur-hancurnya.

17.58 (QS. Al Israaâ ayat 58): Tak ada suatu negeri pun (yang durhaka penduduknya) , melainkan Kami membinasakannya sebelum hari kiamat atau Kami azab (penduduknya) dengan azab yang sangat keras. Yang demikian itu telah tertulis di dalam kitab (Lauh Mahfuz).

8.52 (QS. Al Anfaal: 52): (Keadaan mereka) serupa dengan keadaan Firâaun dan pengikut-pengikutnya serta orang-orang sebelumnya. Mereka mengingkari ayat-ayat Allah, maka Allah menyiksa mereka disebabkan dosa-dosanya. Sesungguhnya Allah Maha Kuat lagi Amat Keras siksaan-Nya.

Ke-Tiga ayat yang tercatat dalam Al- Quran Allah S.W.T, yang ditunjukkan tepat dalam waktu kejadian tiga gempa yang berlaku di Sumatera, berbicara mengenai azab Allah ialah berupa kehancuran dan kematian, dan ada kaitannya dengan hidup bermewah-mewah dan dalam kedurhakaan, dan juga sama dengan keadaan Firâaun dan pengikut-pengikutnya yang telah mendurhakai ALLAH S.W.T.

Adakah peristiwa ini bakal menjadi episod yang bermusim? Seperti yang pernah berlaku sebelum ini? Setiap kejadian dan tragedi yang berlaku saban hari, manusia jarang sekali mengambil iktibar. Bersungguh-sungguh mencari ‘salah siapa’, dan ‘apa puncanya’ tidak akan ke mana.

Jangan pula musim ini berakhir menyebabkan kita lalai sehingga bakal berlaku tragedi yang sama. Apapun, itu sebahagian petanda usia bumi makin senja. Tragedi seakan gempa bumi juga berlaku d mana-mana.

Hakikatnya semua yang berlaku mempunya hikmah di sebaliknya. Namun manusia yang kadang-kadang terlupa untuk kembali kepada fitrah semulajadi, lupa untuk berpaling kepada Pencipta. Semua ini adalah inzar daripada Tuhan Maha Esa untuk sama-sama kita kembali merenung dan berfikir.

Kepentingan Sains Sosial...FSSK

Memahami Sains Sosial Lebih Dekatkan Diri

'Sains Sosial' dari sudut sejarahnya adalah bidang keilmuan yang dibangunkan oleh golongan sekular selepas barat menolak panduan gereja. Dalam mencari panduan yang boleh membahagiakan manusia selepas gereja ditolak, satu demi satu disiplin sains sosial dibentuk. Sosiologi,Sejarah, antropologi, sains politik, ekonomi, dan psikologi. Semuanya dibangunkan bagi menggantikan ’syariat’ Kristian, yang sememangnya tidak diturunkan untuk membina sebuah negara. Berbeza dengan kita syariat Islam.

Dari sudut yang lain, sains sosial dibangunkan daripada epistemologi dan metodologi sekular. Sejauh mana kajian empirikal yang didakwa berdasarkan kaedah kualitatif dan kuantitatif terhadap ’sample’ itu mampu menafsir gelagat dan tingkah laku sosial dan meletakkan hasil kajian itu dalam satu jadual yang seragam serta men’generalisasi’kannya untuk memahami sikap dan tingkah laku manusia yang sememangnya kompleks dan rencam?

Mungkin jawapannya Ya, jika kajiannya dalam Sains Tulen. Tetapi tidak dalam alam manusia. Kesimpulan yang dibuat dalam bidang sains sosial menghasilkan keputusan yang bersifat nisbi, relative, dan spekulatif ataupun dalam bahasa Quran, 'sangkaan kamu semata-mata’.

Jadi, perlukah kita tercari-cari satu paradigma baru untuk meninggalkan petunjuk wahyu yang bersifat mutlak dan menggantikannya dengan satu paradigma yang bersifat spekulatif dan relative. Bagi penulis tidak salah, namun sebagai seorang yang percaya pada adanya satu kuasa mentadbir seluruh alam, hendaklah paradigma tersebut selari dengan Quran dan Sunnah. Mudahkan?

Metodologi Sains Sosial yang diambil dari metode sains tulen, hanya boleh mengesan fenomena sosial yang membabitkan sunnahtullah. Mereka mengabaikan bahawa di sana terdapat iradah el syar’iyyah. Konsep kausaliti Islam, iaitu cause and effect telah meletakkan bahawa dalam setiap sebab dan akibat ada faktor 'penengah'nya iaitu Allah. Bahawa, sejauh mana kita melayan kehendak Allah dalam syariat-Nya, sejauh itulah Allah Taala akan melayan dan menunaikan serta membahagiakan manusia.

Inilah yang menjadi pegangan Ahli Sunnah wal Jamaah. Konsep 'kausaliti' sekular yang diletakkan asasnya oleh Ibnu Rusyd yang kemudiannya menjadi konsep asas dalam metode Sains Sosial Barat, di mana menjalankan fungsi sebagai metodologi kepada sekularisme dalam membebaskan diri daripada panduan agama, dan menafikan faktor 'penengah' ini, iaitu Allah Taala.

Penulis bersetuju, untuk tidak menolak peranan sains sosial secara total. Syed Qutb dalam kitab 'Maalim fi el Thoriq', pada bab ‘Konsep Islam Terhadap Kebudayaan’ menjelaskan:

“Sesungguhnya haluan seluruh 'falsafah', dan haluan seluruh 'pentafsiran sejarah manusia' serta haluan seluruh 'ilmu jiwa' selain daripada beberapa detail tertentu, begitu juga haluan seluruh 'perbandingan agama' dan seluruh 'pandangan dan isme-isme kemasyarakatan' kecuali hasil yang berdasarkan research dan statistic, di dalam fikiran ala jahiliah, baik dulu mahupun sekarang, adalah terpengaruh secara langsung dan konsep jahiliah yang hampir seluruhnya bertentangan dengan konsep agama, terutama dengan konsep Islam"

Mungkin tidak dalam interpretasi sekular yang nampak jelas menolak Islam, tetapi mungkin akan terperangkap dalam persoalan epistemologi dan metodologi yang bahayanya lebih besar. Jika begitu, akan berlakulah kekacauan epistemologi dan semakin berpecah-pecahlah kesatuan umat. Bercampur-campur antara sekular dan Islam.

Kita masih ada di minda pemikiran dua kuasa, walaupun tidak meng'iya'kan secara jelas. Maka sedar atau tidak, kita sebenarnya telah membawa dua kayu ukur yang berbeza, dan sudah pasti akan terdapat perbezaan bacaan ukuran. Sampai bila pun kalau bacaan ini hendak disamakan ia tidak mungkin, kerana bertentangan dengan Sunnah Allah. Hanya apabila kita bersetuju ada kesilapan cara mengukur atau apa yang ukur, dan bersetuju mencari perbezaan untuk disamakan, barulah bermakna pertukaran yang diusahakan.

Allah sentiasa bercakap dengan mahluk. “’Alamal bil Qalam” Dzat yang mengajar manusia dengan Kalam apa-apa yang kita tidak tahu. Kalam Allah Taala itu adalah segala kejadian ciptaannya. Segala Sunnah Allah yang dapat kita rasai sepanjang hidup kita. Gerak kerja Allah Taala yang tidak pernah mengantuk dan tidak tidur. Qodha' dan Qadar-Nya yang memastikan segalanya berjalan mengikut kadar yang telah ditentukan termasuklah mukjizat (yang baik) atau sihir {yang tidak baik). Kefaham kepada Quantum sains akan memberikan gambaran jelas kepada berlakunya mukjizat.

Maka sekularnya pemikiran Muslim yang memisahkan kuasa baik dan kuasa jahat itu yang sebenarnya menjadikan mereka mendefinasikan sains sosial dibangunkan daripada epistemologi dan metodologi sekular. Pendekatan ilmu sains sangat telus, dan ikhlas. Maka sesiap sahaja yang cuba menjalankan penipuan, akan dengan sendirinya dihukum oleh Sunnah Allah. Di dalam bentuk tidak berjayanya mereka memperolehi keputusan yang baik, seperti diharapkan, di dalam menjalankan eksperiment yang dijalankan.


Dicatat oleh Rezza Khanafiah

Padah Melayan Cinta Monyet: "Terlanjur"

“Apa yang dimaksud ‘terlanjur’ pada ayat ustaz tu?” Tanya seorang pembaca setia laman blog penulis.

“Usahlah ditanya, cukuplah kalimah tersebut menghantui kepala saya sejak kebelakangan ini” Penulis cuba meredakan hati yang sedikit risau melihat gelagat muda-mudi masa kini.

Mungkin para teman dan pembaca tertanya-tanya kenapa terlalu banyak mesej pesanan di yahoo messenger hingga memeningkan sesetengah sahabat-sahabat, tidak cukupkah sekali dihantar?

Penulis terpaksa berbuat sedemikian bagi menjawab banyak pertanyaan sama yang diajukan di dalam e-mail, bahkan yang terbaru betul-betul menguji kesabaran penulis. Apakah ini yang dikatakan darah muda yang berani memperlakukan perbuatan terkutuk ini?

Ada yang mengaku telah ditebuk oleh teman lelaki, terkapai-kapai mencari jalan pulang kepada-Nya.

Allahu Rabbi…!

Namun paling merisaukan penulis, penyakit kronik ini berlaku di kalangan anta anti yang mempunyai asas ilmu agama sebagai pendiding. Ingatkan cerah hingga ke petang, hujan pula dipertengahan.

Inilah yang penulis persoalkan.

وَمَن كَانَ فِى هَـٰذِهِۦۤ أَعۡمَىٰ فَهُوَ فِى ٱلۡأَخِرَةِ أَعۡمَىٰ وَأَضَلُّ سَبِيلاً۬

Allah Taala berfirman yang bermaksud: “Dan (sebaliknya) sesiapa yang berada di dunia ini (dalam keadaan) buta (matahatinya), maka ia juga buta di akhirat dan lebih sesat lagi jalannya” al-Israa’ (17:72)

Ada yang berpendapat fatrah masa pertunangan adalah waktu untuk berkenal-kenalan, jadi apa salahnya untuk keluar bersama ke taman-taman rekreasi, pusat hiburan dan sebagainya. Ini adalah pandangan yang fasad dan tidak diiktiraf oleh agama. Mana tidak semua hujah atau dalil tersebut berbaur khayalan dan bayangan iblis bagi memuaskan nafsu semata-mata.

Pendirian penulis berkenaan dengan no couple sebelum kahwin sememangnya tetap tegar dari sekolah, universiti sehinggalah penulis akan merasai nikmat berkahwin itu sendiri. Mungkin penulis antara individu yang amat tajam dalam mengkritik individu yang bercinta hingga meleret-leret sebelum kahwin.

Terkadang terasa rimas dengan sikap sesetengah daripada kawan-kawan yang bercinta kononnya, sungguh mengajar erti kesabaran. Mabuknya melampau-lampau. Tunduk ego kelakian, dan lembik tengok para wanita.

Bahkan penulis sering beranggapan golongan yang bercinta sebelum kahwin ini kadang-kadang boleh menjadi munafik. Bagaimana pula? Kenapa tidak, semasa bercinta semuanya sikap yang baik-baik ditonjolkan, daripada cakap-cakap romantik, hadiah yang tidak pernah putus-putus, puji-pujian yang melangit dan sebagainya. Tetapi selepas kahwin, berapa ramai yang kekal dengan lakonan masa cinta tengah mekar subur sebelum ini, jarang sekali akan ketemu mereka yang masih ingat pada skrip yang pernah dihamburkan dulu.

Inilah salah satu puca perceraian yang tinggi di tanah air kerana pasangan berasa tertipu selepas belang sebenar pasangan mereka terdedah bilamana merasai sendiri bayangan rumahtangga yang sebenar.

TIADA MATLAMAT HIDUP JELAS

Bagi yang sudah terdedah dengan gaya hidup bebas, keluar bersama untuk dating, beriba dan bertepuk tampar bukanlah sesuatu yang pelik. Penulis terkedu mendengar kisah hidup masyarakat muda-mudi Malaysia yang sudah ala-ala barat. Masalah ber-couple dan membawa balik pasangan ke rumah sudah menjadi perkara biasa, yang hairannya ibu bapa sendiri yang merestui hubungan haram itu.

Belum cerita lagi tidur sekatil yang makin menjadi ‘biasa’. Maksiat? Dosa? Semunya tidak terasa dek kerana matlamat menghalalkan cara.

“Niat kami baik, bukan nak main-main pun, sampai masa kami kahwin la. Kamu sibuk kenapa? Macamlah baik sangat”

Biasa dengarkan ayat di atas?

Lain pula ceritanya dengan pasangan yang berkopiah dan bertu

dung litup, terkadang penulis tergelak keseorangan dengan lakonan wara’ mereka. Berhenti solat di masjid semasa keluar bersama, maklumlah alim dan wara’, miscall qiamullail, sms tazkirah dan sebagainya antara skrip murahan harian mereka.

Mabuk orang bercinta ni memang dahsyat. Mengapa mabuk, rindu dendam yang sama tidak diaplikasikan dalam bercinta dengan Allah Taala. Pelik bukan? Mulut kita mengaku cinta Allah Taala, sayang Rasul s.a.w, namun amalannya masih jauh daripada hakikat sebenar.

“Macam mana nak kenal peribadi bakal isteri kalau tak bergayut dulu” antara alasan yang pernah diberikan kepada penulis.

Teringat penulis cerita lama orang tua kita yang berkahwin dan hanya mengenal pasangan masing-masing pada hari perkahwinan. Bahagia mereka lebih daripada pasangan moden yang kenal sampai ke dalam kain sebelum di-Ijab dan Qabul.

Pastinya kenyatan ini dijawab kembali:

“Ala itu dulu, sekarang dunia sudah maju, takkan nak ikut cara datuk nenek kita zaman jepun dulu” Penulis terkedu mendengar ayat berapi ini.

SAY : “NO COUPLE”

Persoalan cinta sebelum kahwin ini merupakan tajuk yang panjang. Cinta tidak semestinya membawa kepada couple, namun bahkan cinta boleh menjadi wasilah kepada mungkar lain yang mungkin berlaku tanpa couple.

وَٱلَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا هَبۡ لَنَا مِنۡ أَزۡوَٲجِنَا وَذُرِّيَّـٰتِنَا قُرَّةَ أَعۡيُنٍ۬ وَٱجۡعَلۡنَا لِلۡمُتَّقِينَ إِمَامًا

Allah Taala berfirman yang bermaksud: “Dan orang orang yang berkata: “Ya Tuhan kami, anugrahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa” al-Furqan (25:74)

Magnet jantina ini sebenarnya satu fitrah dalam kehidupan manusia. Hal ini bukanlah perkara baru bagi kehidupan pelajar ditambah lagi dengan faktor umur di alam kampus tarikan untuk berpasang pasangan merupakan perkara lumrah dan mendarah-daging dalam diri mereka.

Perkenalan di alam sekolah, kenal semasa kursus persediaan, kenal sebab sekelas atau satu universiti, kenal kerana pertukaran nota, bahkan kenal sewaktu sama-sama berprogram merupakan noktah pemulaan kepada eposid cinta remaja, mungkin cinta monyet.

Jadi bagi yang sudah bermula untuk mencari, semak balik niat anda. Bagi yang sudah tersasar jauh jadikan cinta Allah Taala benteng ampuh dalam mengawal karenah cinta anda yang bergelora. Akhirnya pesanan penulis kepada semua yang ingin dan tengah bercinta, jangan jadikan couple anda punca tawar hubungan suami isteri selepas kahwin.

Mengapa perlu mencari marah Allah Taala semata-mata mencari bahagia manusia yang tiada jaminan.

Jauhilah maksiat bercinta sebelum kahwin, sinonimnya cinta monyet ini.

“Ya Allah. Kami ingin belajar untuk mentaati perintah-Mu. Kami belajar untuk menjadi hamba-Mu yang soleh dan solehah. Kami seringkali jatuh dan bangun, jatuh dan bangun lagi, dan lagi. Semoga kami terus dipimpin oleh-Mu. Duhai Allah”

ameen



Dicatat oleh Rezza Khanafiah di 11:26

http://puteraazhari.blogspot.com/2009/10/terlanjur-padah-melayan-cinta-monyet.html -latest posting- (Terlanjur : Padah Melayan Cinta Monyet). mudah-mudahan dapat menyelamatkan akidah umat islam khususnya muda-mudi di tanah air kita cintai.

Thursday, October 8, 2009

ketensionan melanda jadi la ayat merapu

Assalamualaikum....tetiba jer kuar tajuk macam tu...hahhaa nmpak sangat malam ni kepala aku tengah berserabut....ntah la apa yg difikirkan pun x taw...nasib baik fikiran aku masih waras...kalo x pandai nak kontrol dah lama jadi salah seorang penghuni wad kat hospitl Tanjung Rambutan or Tampoi....

tengok tu merapu lagi...bila nak berubah pun x taw..teruk betul behavior aku ni....Astafirullahalazim....iemah..2..x

bukan apa tengah dok mengkorek asgmnt lama yg dari tahun satu sampai la ke thn dua...tetiba je terjumpa somthing madah yang telah dihantar oleh seorang kawan...so bila baca nampak macam menarik la plak...tapi agak kejiwang- jiwangan la skit...hehhehee...


MADAH CINTA

Jika kita mencintai seseorang, kita akan sentiasa

mendoakannya walaupun dia tidak berada disisi kita.

coz dia ada jauh dari aku skrg..hahhaaa

Tuhan memberi kita dua kaki untuk berjalan, dua tangan

untuk memegang, dua telinga untuk mendengar dan dua

mata untuk melihat. Tetapi mengapa Tuhan hanya

menganugerahkan sekeping hati pada kita? Kerana Tuhan

telah memberikan sekeping lagi hati pada seseorang

untuk kita mencarinya. Itulah namanya Cinta...

Jangan sesekali mengucapkan selamat tinggal jika kamu

masih mahu mencuba. Jangan sesekali menyerah jika kamu

masih merasa sanggup. Jangan sesekali mengatakan kamu

tidak mencintainya lagi jika kamu masih tidak dapat

melupakannya.

Cinta datang kepada orang yang masih mempunyai harapan

walaupun mereka telah dikecewakan. Kepada mereka yang

masih percaya, walaupun mereka telah dikhianati.

Kepada mereka yang masih ingin mencintai, walaupun

mereka telah disakiti sebelumnya dan kepada mereka

yang mempunyai keberanian dan keyakinan untuk

membangunkan kembali kepercayaan.

Jangan simpan kata-kata cinta pada orang yang

tersayang sehingga dia meninggal dunia , lantaran

akhirnya kamu terpaksa catatkan kata-kata cinta itu

pada pusaranya . Sebaliknya ucapkan kata-kata cinta

yang tersimpan dibenakmu itu sekarang selagi ada

hayatnya.

(ni mesti di luahkan pada yg berhak ye.eg: yg dah bergelar suami isteri ok)

Mungkin Tuhan menginginkan kita bertemu dan bercinta

dengan orang yang salah sebelum bertemu dengan orang

yang tepat, kita harus mengerti bagaimana berterima

kasih atas kurniaan itu.

Cinta dapat mengubah pahit menjadi manis, debu beralih

emas, keruh menjadi bening, sakit menjadi sembuh,

penjara menjadi telaga, derita menjadi nikmat, dan

kemarahan menjadi rahmat.

Sungguh menyakitkan mencintai seseorang yang tidak

mencintaimu, tetapi lebih menyakitkan adalah mencintai

seseorang dan kamu tidak pernah memiliki keberanian

untuk menyatakan cintamu kepadanya.

Seandainya kamu ingin mencintai atau memiliki hati

seorang gadis, ibaratkanlah seperti menyunting

sekuntum mawar merah. Kadangkala kamu mencium harum

mawar tersebut tetapi kadangkala kamu terasa bisa duri

mawar itu menusuk jari.

Hal yang menyedihkan dalam hidup adalah ketika kamu

bertemu seseorang yang sangat bererti bagimu. Hanya

untuk menemukan bahawa pada akhirnya menjadi tidak

bererti dan kamu harus membiarkannya pergi.

Kadangkala kamu tidak menghargai orang yang mencintai

kamu sepenuh hati, sehinggalah kamu kehilangannya.

Pada saat itu, tiada guna sesalan kerana perginya

tanpa berpatah lagi.

Cintailah seseorang itu atas dasar siapa dia sekarang

dan bukan siapa dia sebelumnya. Kisah silam tidak

perlu diungkit lagi kiranya kamu benar menyintainya

setulus hati.

Rasa percintaan lebih pahit dari hempedu .Teman

percintaan ialah sayu dan pilu, namun demikian, dara

dan teruna tetap berpusu-pusu terjerumus ke dalamnya

kerana dianggap seperti lautan madu -

lps tu terjadi la maksiat yg membawa kpd dosa.


Hati-hati dengan cinta, kerana cinta juga dapat

membuat orang sihat menjadi sakit, orang gemuk menjadi

kurus, orang normal menjadi gila, orang kaya menjadi

miskin, raja menjadi budak, jika cintanya itu disambut

oleh para pecinta palsu.

Berkemungkinan apa yang kamu sayangi atau cintai

tersimpan keburukan di dalamnya dan berkemungkinan apa

yang kamu benci tersimpan kebaikan di dalamnya.

Cinta kepada harta ertinya bakhil, cinta kepada

perempuan ertinya alam. Cinta kepada diri ertinya

bijaksana, cinta kepada mati ertinya hidup dan cinta

kepada Tuhan ertinya Takwa.

Lemparkan seorang yang bahagia dlm percintaan ke dalam

laut, pasti ia akan membawa seekor ikan. Lemparkan

pula seorang yang gagal dlm percintaan ke dalam gudang

roti, pasti ia akan mati kelaparan.

Seandainya kamu dapat berbicara dalam semua bahasa

manusia dan alam , tetapi tidak mempunyai perasaan

cinta dan kasih, dirimu tak ubah seperti gong yang

bergaung atau sekadar canang yang gemerincing.

Cinta adalah keabadian... dan kenangan adalah hal

terindah yang pernah dialami

Siapapun pandai menghayati cinta tapi tiada siapa yg

pandai menilai cinta kerana cinta bukan objek yg boleh

di lihat oleh mata kasar. Sebaliknya cinta hanya dapat

ditilik melalui hati dan perasaan.

Cinta mampu melunakkan besi, menghancurkan batu,

membangkitkan yang mati dan meniupkan kehidupan

padanya serta membuat budak menjadi pemimpin. Inilah

dasyatnya cinta !

Permulaan cinta adalah membiarkan orang yang kamu

cintai menjadi dirinya sendiri, dan tidak merubahnya

menjadi gambaran yang kamu inginkan. Jika tidak, kamu

hanya mencintai pantulan diri sendiri yang kamu

temukan di dalam dirinya.

Kamu tidak pernah tahu bila kamu akan jatuh cinta.

namun apabila sampai saatnya itu, raihlah dengan kedua

tanganmu,dan jangan biarkan dia pergi dengan sejuta

rasa tanda tanya dihatinya.

dan ikatlah cinta ini menjadi satu iaitu dengan termeterainya ikatan perkahwinan

Cinta bukanlah kata murah dan lumrah dituturkan dari

mulut ke mulut tetapi cinta adalah anugerah Tuhan yang

indah dan suci jika manusia dapat menilai kesuciannya.

Bercinta memang mudah. Untuk dicintai juga memang

mudah. Tapi untuk dicintai oleh orang yang kita cintai

itulah yang sukar diperoleh.

Andainya hadirnya cinta sekadar untuk mengecewakan,

lebih baik cinta itu tak pernah hadir.

Cinta sesuatu yg mengasyikkan, ia boleh membuat kita

hilang kewarasan fikiran. Cinta juga sebenarnya indah

jika pandai menghayatinya. Sebaliknya cinta boleh jadi

racun jika tersalah tempat. Apa pun cinta itu buta.

Anyamlah buih-buih di laut demi membuktikan cinta yang

suci tanpa menodai keaslian pantai itu.

Cinta sebenarnya tidak buta. Cinta adalah sesuatu yang

murni, luhur dan diperlukan.

Apa yang buta ialah bila cinta itu menguasai dirimu

tanpa pertimbangan yg rasional.



cinta pada manusia, manusia akn mati,

cinta pada bunga, ia akn layu,

hanya cinta pada Allah akan kekal abadi buat selama- lamanya..