Friday, October 30, 2009

Pengemis Cinta-NYA

href="http://4.bp.blogspot.com/_ft6zvYpcpyw/SusVsBPqbdI/AAAAAAAAAEo/L1LAb-rIkC4/s1600-h/3909053417_ebc1c19a0c.jpg">
ASSALAMUALAIKUM...DAH LAMA RASANYA TAK MENULIS PAPE DALAM BLOG NI, bila dah terasa penat mengulangkaji pelajran for final exam...bila dah penat n letih mula la nak mencari sedikit kelainan, inilah cara aku iaitu dengan menulis sesedap rasa dan apa yang aku rasa...itu lah aku...who am I...masih seperti dulu...mencari dan ingin terus mencari kerdhaan ILAHI...


Terasa ingin mencurahkan segala rasa cinta yang aku rasa ini....setelah sekian lama tidak berhubung dan di saat ingin melepaskan segala- galanya..Tapi aku sebagai manusia biasa tak pernah terlepas daripada segala ujian dan dugaan ini. Aku redha dengan segala ketentuan- NYA.

Begitulah lumrah kehidupan Tidak akan diketahui kecintaan seseorang sehingga tiba saat berpisah. Tidak akan diketahui kesabaran seseorang sehingga tiba masanya dia patut marah.Dan tidak akan diketahui keberanian seseorang sehingga tiba waktu berperang. Hebat dan begitu puitis kata- kata tersebut.

sesungguhnya Tuhan tidak menilai rupa, Tuhan tidak menilai harta, Tuhan hanya menilai hati iaitu hati yang bertaqwa kepada-Nya...OH!! TUHANKU SIAPAKAH Diriku INI PADA pandangan-MU?..Termenung aku memikirkan apa yang telah ku nyatakan ini...

Jika aku atau kamu yang akan Berbicara tentang rindu dan cinta, tidak akan dapat lari daripada soal hati dan rasa. Ya, rindu dan cinta letaknya di hati – raja dalam kerajaan diri manusia.

Sabda Rasulullah saw:

“Bahawasanya di dalam jasad anak Adam ada seketul daging. Apabila baik daging itu, baiklah seluruh anggotanya. Sebaliknya, jika jahat daging itu, jahatlah seluruh anggotanya. Ketahuilah daging itu ialah hati.”
Riwayat Al-Bukhari...

alt=""id="BLOGGER_PHOTO_ID_5398432424326229458" />




Ini bermakna, rindu dan cinta yang harus bersemi di hati mestilah rindu dan cinta yang ‘baik’. Barulah hati akan menjadi baik, dan seluruh anggota jadi baik. Tapi jika rindu dan cinta itu ‘jahat’ maka jahatlah hati. Akibatnya jahatlah seluruh anggota. Kata orang, “berhati-hatilah menjaga hati.” Jangan dibiarkan hati itu penuh dengan rindu dan cinta yang salah… akibatnya terlalu buruk. Jadi, Tuhan sahaja yang memiliki segala-gala-NYA iaitu apa yang diinginkan oleh manusia.Tetapi apabila dua hati itu bertemu atas satu matlamat iaitu kerana ALLAH, itulah kebahagiaan yang dicari oleh setiap pasangan. insyAllah akan kekal hingga ke syurga...

saling mencintai lah hanya kerana ALLAH, saling menyayangi lah hanya kerana ALLAH, saling membahagiakanlah hanya kerana ALLAH, Kerana hanya ALLAH- lah yang dapat menimbulkan rasa cinta, kasih- sayang dan kebahagiaan tersebut..cinta pada bunga kan layu, Cinta pada manusia akan berpisah, Cinta pada ALLAH akan kekal abadi...




Apabila hati kita resah dan gelisah inginkan pembelaan, hakikatnya pada ketika itu hati kita sedang merindui yang Maha Adil. Ketika kasih-sayang terputus atau cinta terkandas di tengah jalan, kita inginkan sambungan… maka ketika itu sebenarnya kita sedang merindui Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Ketika melakuakn kesalahan, diri kita akan merintih inginkan keampunan dan kemaafan, maka pada saat itu kita sebenarnya merindui Al Ghafar Allah yang Maha Pengampun lagi Maha Mengetahui...

Oleh itu, Semua keinginan iaitu apa yang kita ingin, dan rasakan itu hanya akan dapat dipenuhi apabila manusia merapatkan dirinya kepada Allah. Allah yang punya segala-galanya itu. Allah sentiasa mahu dan mampu memberi apa yang diinginkan oleh setiap manusia sebagaimana Firman Allah S.W.T:

“Dan Tuhan kamu berfirman: Berdoalah kepada-Ku nescaya Aku akan perkenankan".(AL- MUKMIN 60)

terasa Kerdilnya diriku ini, Terasa Rindu dan cintaku ini masih belum sempurna..
YA ALLAH PADAMU LAH AKU BERHUKUM DAN PADAMU LAH AKU BERSERAH DIRI, KAU AMPUNILAH SEGALA DOSA DAN KESALAHAN YANG TELAH AKU LAKUKAN BAIK YG AKU SEMBUNYIKAN ATAU KU NYATAKAN....

Wednesday, October 28, 2009

kONTRAK SOSIAL DALAM PERLEMBAGAAN MALAYSIA




KONTRAK SOSIAL DALAM PERLEMBAGAAN MALAYSIA. SATU PENILAIAN DARI SUDUT SEJARAH.

Malaysia merupakan sebuah negara majmuk yang memperlihatkan perkembngan politik yang diwarnai oleh politik komunal. Ia merupakan sebahagian daripada warisan penjajah yang telah meninggalkan impak yang begitu besar dalam kehidupan masyarakat kita. Dasar kolonialisasi oleh kuasa- kuasa barattelah membawa kepada kewujudan masyarakat Pluralisme malah mencorak dan mempengaruhi perkembangan sejarah tanah air kita. Dapat dilihat sebagai satu bentuk hubungan yang yang bersifat dominasi dan eksplotasi krn kolonialisme bukan sekadar melibatkan penguasaan ekonomi dan politik malah turut cenderung menguasai minda penduduk.


Penggubalan Perlambagaan ersekutuan Tanah Melayu 1957, telah mengambil kira pelbagai aspek. Perkara yang penting ialah toleransi dan tolak ansur antara penduduk berbilang kaum telah berjaya membentuk satu pakatan murni dan menerima satu kontrak sosial dalam dalam Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu. Kontrak sosial terdiri darpd dua elemen, pertama, penerimaan orang melayu terhadap sebilangan besar penduduk bukan melayu sebagai rakyat 'jus soli' bagi negara yang baru merdeka. Kedua, penerimaan penduduk bukan melayu terhadap pengiktirafan hak istimewa serta kepentingan kaum melayu. Aspek penting yang dimaksudkan di sini ialah kepentingan dan hak istimewa orang melayu, kedaulatan sultan melayu, kedudukan agama islam, dan bahasa malaysia sebagai bahasa kebangsaan.

Kontrak sosial merupakan persoalan yang sering dibahaskan oleh ahli- ahli politik mahupun gol. akademik. persoalan yg timbul sejauhmanakah ia masih releven dn kepentingan perjanjian tersebut dalam usaha pembentukan sebuah negara bangsa di Malaysia. Idea Kontrak sosial bermula di Eropah pada abad 17 dan 18 dan dipelopori oleh tokoh- tokoh seperti Jacque Rosseau, John Locke, dan Thomas Hobbes. Pada dasarnya, ia merujuk kepada persetujuan bersama di kalangan rakyat sesebuah negara berkaitan dengan hak dan tanggungjawab mereka.

Menurut John Locke ( 1632- 1704)dalam karyannya An Essay Concerning the True Original, Extent and End of Civil Government dalam SOSIAL CONTRACT. Beliau menjelaskan bahawa wujudnya tiga pihak dalam proses kontrak sosial ini iaitu, orang yang mencipta kepercayaan ( The Trustor), orang yang diberi kepercayaan (The trustee), dan mereka yang beroleh manfaat daripada pemberian kepercayaan tersebut (The Beneficiary).


manakala istilah Kontrak sosial mula mewarnai politik negara pada tahun 1986 dan ia digunakan buat kali pertama oleh ahli parlimen UMNO, Abdullah Ahmad menegaskan bahawa kemerdekaan neara serta kesinambungan politik Malaysia adalah berdasarkan kepada sistem politik yang didominasi oleh orang melayu. Kedudukan orang melayu dalam politik Malaysia perlu dipelihara dan sebarang usaha untuk mengahapuskannya bakal menggugat kestabilan negara.

Kontrak Sosial telah diperkenalkan dengan konsep dominasi melayu atau ketuanan melayu. Ia dilihat sebagai kesinambungan kuasa politik orang melayu dan turut memberi jaminan terhadap kedudukan serta keistimewaan orang melayu di Malaysia. malah Kontrak sosial dilihat semakin 'rigid' dibawah dominasi UMNO yang sering menajdikan isu tersebut sebagai modal untuk kepentingan politik masing- masing.

Ini jelas, apabila isu kontrak sosial mahupun ketuanan melayu sering menjadi tumpuan dalam setiap Perjimpunan Agong UMNO dimna para perwakilan mengambil kesempatan untuk menonjolkan diri dengan mamanipulasi isu kontrak sosial mahupun hak- hak orang melayu. Misalnya dalam Perhimpunan UMNO pada 2006, Perwakilan dari Melaka Hasnoor Sidang Hussin dengan lantang menegaskan bahawa UMNO sanggup berkorban dan bermandi darah untuk pertahankan bengsa dan agama mereka. Manakala, Perwakilan dari Terennganu pula memberi amaran bahawa hak orang melayu tidak harus dipertikaikan dan jika ia berlaku orang melayu bakal mengamuk dan peristiwa 13 Mei 1969 bakal berulang.

Konsep Ketuanan melayu yang dianggap sebagai pelindung orang Melayu dan dikaitkan dengan hak raja- raja melayu sebagai pemerintah negara sering menimbulkan perasaan kurang senang kaum lain. Ia seolah- olah meletakkan kaum lain di satu kelas yang lebih rendah daripada orang melayu. Ini jelas bercanggah dengan perlembagaan negara yang menekankan persamaan hak bagi semua warganegara tanpa adanya diskriminasi terhadap mana- mana bangsa mahupun agama. Malah konsep Ketuanan melayu dilihgatr sebagai satu elemen yang berunsur negatif dan melemahkan orang melayu dan boleh dikatakan sebagai bersifat perkauman. Menurut Datuk aid IBRAHIM, BEKAS MENTERI DI JABATAN PM.'ia mencerminkan orang melayu hanya mahu menjadi tuan tanpa mahu berusaha dan bertanggungjawab kepada diri sendiri. Ini jelas, memebri satu gambaran negatif kepada orang melayu yang dianggap hanya mahu hak- hak tertentu dan penghormatan serta pengiktirafan tetapi tidak mahu berusaha. Pada masa yang sama mereka tidak mahu membuktikan kemampuan diri sendiri serta mengelak daripada persaingan secara global.

Isu kontrak sosial makin menjadi panas selepas pilihan raya umum ke- 12 pada 8 mac 2008. Ia menyaksikan kehadiran lebih ramai ahli Pe=arlimen bukan melayu yang dipelopori oleh PKR dan PAP. Pelbagai polemik dan kontroversi yang tercetus dalam membicarakan kontrak sosial yang jelas menggambarkan ketidakmatangan politik negara yang masih diselubungi oleh politik perkauman. selain itu, turut disaksikan apabila ada segelintir pemimpin yang sengaja menegeluarkan kenyataan yang berbau perkauman yang tindakan tersebut dilihat mencurah minyak ke atas api yang marak. Dalam usaha untuk mengawal situasi yang semakin genting ini, kerajaan telah bertindak dengan menggunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) bagi menahan aktivis- aktivis mahupun wartawan yang terlibat dalam forum mahupun penghasilan artikel yang dikatakan menyentuk sentimen perkauman.

Tindakan sesetengah phak yang mempertikaikan kontrak sosial mendapat perhatian serius MAJLIS Raja- RAJA Melayu yang meminta semua pihak menghormati Perlembagaan Negara serta tidak menguji mahupun mencabare kontrak sosial yang telah dipersetujui oleh pemimpin terdahulu.

kONTRAK sosial merupakan satu persetujuan bersama di kalangan pemimpin- pemimpin berbilang kaum dalam menentukan hala tuju negara kita ketika era kemerdekaan. Ia dilihat sebagai satu pakatan murni yang melibatkan toleransi antara kaum. Nmaun begitu, kontrak sosial sering dimanipulasikan oleh ahli- ahli politik demi kelangsungan politik masing- masing. Tindakan ini boleh mengakibatkan pemasalahn yang lebih kompleks dan sering mengakibatkan ketegangan antara kaum.

Lantaran itu, kontrak sosial terus diselubungi pelbagai kontroversi akibat daripada corak politik perkauman yang terlalu sempit. Ia sering menajdi percaturan politik oleh sesetengah ahli politik yang ingin menonjolkan diri sebagai jaguh untuk kaum tertentu. Tindakan yang menghalang untuk diadakan sebarang perbincangan tentang isu- isu yang dianggap sensitif tidak mampu menyelesaikan masalah, sebaliknya akan menjadikannya lebih rumit. Sebaliknya perbincangan secara terbuka yang dilakukan secara terkawal dan penuh diplomasi dan profesional mampu untuk menyelesaikan pelbgai pemasalahan yang telah merenngangkan hubungan antara kaum.

Rujukan.

Berita Harian, 5 November. 2008
The Star, 31 August. 1986
Malaysiakini, 22 Novenber. 2006
Utusan Malaysia 17 Oktober 2008
New Sunday Times, 23 Disember 2007

PERINGATAN!!!!

Penulisan ini adalah atas dasar sejarah dan tidak ada kaitan pro kerajaan atau bukan kerajaan..aku adalah pelajar sejarah. Jadi, tulisan ini adalah berdasarkan faktor sejarah sekian terima kasih...

Final Exam








Assalamualaikum semua...



pejam celik, pejam celik kita semua dah melangkah ke tahun 3, iatu tahun terakhir bagi menetukan destinasi kita semua selapas ini...

so, dah tibamasanya untuk kita diuji dalam final exam untuk semester 1 tahn 3 ni...

- SEJARAH PERADABAN DUNIA - 27/10
- SEJARAH PEMBINAAN NEGARA BANGSA - 29/10
- MAKANAN DAN GAYA HIDUP - 03/11
- PENGANTAR BIMBINGAN DAN RUNDINGCARA - 05/11
- SEJARAH ASIA BARAT - 06/11
- NASIONALISME DAN MASYARAKAT MINORITI - 09/11
- SEJARAH HUBUNGAN LUAR MALAYSIA - 12/11

SO...gOOD LUCK SEMUA N DO THE BEST...

INGAT YA HIDUP KITA MEMERLUKAN PENGORBANAN, PENGORBANAN MEMERLUKAN PERJUANGAN, PERJUANGAN MEMERLUKAN KEKUATAN, KEKUATAN MEMERLUKAN KEYAKINAN, KEYAKINAN AKAN MENENTUKAN KEJAYAAN, KEJAYAAN AKAN MEMBAWA KEBAHAGIAN DUNIA DAN AKHIRAT...

Saturday, October 17, 2009

Ingatlah Allah Maha Besar

بسم الله الرحمن الرحيم

ASSALAMUALAIKUM....

Allah Taala mengutus al-Quran untuk dibaca, diteliti, diambil pengajaran dan dilaksanakan. Kisah-kisah di dalam al-Quran ada menceritakan tentang beberapa kaum atau umat nabi-nabi yang terdahulu ditimpa bencana yang dahsyat sehingga ada yang terus berkubur bersama-sama tamadun yang mereka bina.

Kesan-kesan peninggalan yang wujud sehingga hari ini menjadi bukti kebenaran kisah di dalam al-Quran itu. Kaum Nuh di sekitar Iraq dan Mesir musnah dalam banjir dan ribut taufan. Kaum Luth di Sadum musnah setelah diterbalikkan bumi dan bertukar menjadi Laut Mati. Kaum Tsamud mati di dalam kota-kota yang dipahat di dalam bukit-bukit batu akibat bayu pembunuh yang dikirim oleh Allah Taala kepada mereka.

Bencana itu pula berlaku di hampir semua negara bermula dari China di utara hingga ke Australia di Selatan, di negara yang didiami umat Islam atau negara yang majoritinya bukan Islam.

Allah Taala tidak menyegerakan balasan ke atas kejahatan yang dilakukan oleh umat Muhammad. Balasan itu ditangguh atau diringankan supaya manusia sedar dan bertaubat. Adakalanya bala itu datang dalam bentuk kekurangan rezeki setelah mengalami kemarau, banjir atau penyakit tanaman, rasa takut dan gelisah, malapetaka seperti kebakaran, tanah runtuh, kemalangan jalan raya dan sebagainya.

Gempa di Padang,Indonesia sama seperti yang tercatat dalam Al- Quran.
Berikut adalah waktu berlakunya gempa di Padang.

Gempa di Padang jam 17.16, gempa susulan 17.58, esoknya gempa di Jambi jam 8.52. Cuba lihat Al-Qurâan!

demikian bunyi pesan singkat yang beredar. Siapa pun yang membuka Al-Qurâan dengan tuntunan pesan singkat tersebut akan merasa kecil di hadapan Allah Swt. Demikian ayat-ayat Allah Swt tersebut:

17.16 (QS. Al Israaâ ayat 16): Dan jika Kami hendak membinasakan suatu negeri, maka Kami perintahkan kepada orang-orang yang hidup mewah di negeri itu (supaya mentaati Allah) tetapi mereka melakukan kedurhakaan dalam negeri itu, maka sudah sepantasnya berlaku terhadapnya perkataan (ketentuan Kami), kemudian Kami hancurkan negeri itu sehancur-hancurnya.

17.58 (QS. Al Israaâ ayat 58): Tak ada suatu negeri pun (yang durhaka penduduknya) , melainkan Kami membinasakannya sebelum hari kiamat atau Kami azab (penduduknya) dengan azab yang sangat keras. Yang demikian itu telah tertulis di dalam kitab (Lauh Mahfuz).

8.52 (QS. Al Anfaal: 52): (Keadaan mereka) serupa dengan keadaan Firâaun dan pengikut-pengikutnya serta orang-orang sebelumnya. Mereka mengingkari ayat-ayat Allah, maka Allah menyiksa mereka disebabkan dosa-dosanya. Sesungguhnya Allah Maha Kuat lagi Amat Keras siksaan-Nya.

Ke-Tiga ayat yang tercatat dalam Al- Quran Allah S.W.T, yang ditunjukkan tepat dalam waktu kejadian tiga gempa yang berlaku di Sumatera, berbicara mengenai azab Allah ialah berupa kehancuran dan kematian, dan ada kaitannya dengan hidup bermewah-mewah dan dalam kedurhakaan, dan juga sama dengan keadaan Firâaun dan pengikut-pengikutnya yang telah mendurhakai ALLAH S.W.T.

Adakah peristiwa ini bakal menjadi episod yang bermusim? Seperti yang pernah berlaku sebelum ini? Setiap kejadian dan tragedi yang berlaku saban hari, manusia jarang sekali mengambil iktibar. Bersungguh-sungguh mencari ‘salah siapa’, dan ‘apa puncanya’ tidak akan ke mana.

Jangan pula musim ini berakhir menyebabkan kita lalai sehingga bakal berlaku tragedi yang sama. Apapun, itu sebahagian petanda usia bumi makin senja. Tragedi seakan gempa bumi juga berlaku d mana-mana.

Hakikatnya semua yang berlaku mempunya hikmah di sebaliknya. Namun manusia yang kadang-kadang terlupa untuk kembali kepada fitrah semulajadi, lupa untuk berpaling kepada Pencipta. Semua ini adalah inzar daripada Tuhan Maha Esa untuk sama-sama kita kembali merenung dan berfikir.

Kepentingan Sains Sosial...FSSK

Memahami Sains Sosial Lebih Dekatkan Diri

'Sains Sosial' dari sudut sejarahnya adalah bidang keilmuan yang dibangunkan oleh golongan sekular selepas barat menolak panduan gereja. Dalam mencari panduan yang boleh membahagiakan manusia selepas gereja ditolak, satu demi satu disiplin sains sosial dibentuk. Sosiologi,Sejarah, antropologi, sains politik, ekonomi, dan psikologi. Semuanya dibangunkan bagi menggantikan ’syariat’ Kristian, yang sememangnya tidak diturunkan untuk membina sebuah negara. Berbeza dengan kita syariat Islam.

Dari sudut yang lain, sains sosial dibangunkan daripada epistemologi dan metodologi sekular. Sejauh mana kajian empirikal yang didakwa berdasarkan kaedah kualitatif dan kuantitatif terhadap ’sample’ itu mampu menafsir gelagat dan tingkah laku sosial dan meletakkan hasil kajian itu dalam satu jadual yang seragam serta men’generalisasi’kannya untuk memahami sikap dan tingkah laku manusia yang sememangnya kompleks dan rencam?

Mungkin jawapannya Ya, jika kajiannya dalam Sains Tulen. Tetapi tidak dalam alam manusia. Kesimpulan yang dibuat dalam bidang sains sosial menghasilkan keputusan yang bersifat nisbi, relative, dan spekulatif ataupun dalam bahasa Quran, 'sangkaan kamu semata-mata’.

Jadi, perlukah kita tercari-cari satu paradigma baru untuk meninggalkan petunjuk wahyu yang bersifat mutlak dan menggantikannya dengan satu paradigma yang bersifat spekulatif dan relative. Bagi penulis tidak salah, namun sebagai seorang yang percaya pada adanya satu kuasa mentadbir seluruh alam, hendaklah paradigma tersebut selari dengan Quran dan Sunnah. Mudahkan?

Metodologi Sains Sosial yang diambil dari metode sains tulen, hanya boleh mengesan fenomena sosial yang membabitkan sunnahtullah. Mereka mengabaikan bahawa di sana terdapat iradah el syar’iyyah. Konsep kausaliti Islam, iaitu cause and effect telah meletakkan bahawa dalam setiap sebab dan akibat ada faktor 'penengah'nya iaitu Allah. Bahawa, sejauh mana kita melayan kehendak Allah dalam syariat-Nya, sejauh itulah Allah Taala akan melayan dan menunaikan serta membahagiakan manusia.

Inilah yang menjadi pegangan Ahli Sunnah wal Jamaah. Konsep 'kausaliti' sekular yang diletakkan asasnya oleh Ibnu Rusyd yang kemudiannya menjadi konsep asas dalam metode Sains Sosial Barat, di mana menjalankan fungsi sebagai metodologi kepada sekularisme dalam membebaskan diri daripada panduan agama, dan menafikan faktor 'penengah' ini, iaitu Allah Taala.

Penulis bersetuju, untuk tidak menolak peranan sains sosial secara total. Syed Qutb dalam kitab 'Maalim fi el Thoriq', pada bab ‘Konsep Islam Terhadap Kebudayaan’ menjelaskan:

“Sesungguhnya haluan seluruh 'falsafah', dan haluan seluruh 'pentafsiran sejarah manusia' serta haluan seluruh 'ilmu jiwa' selain daripada beberapa detail tertentu, begitu juga haluan seluruh 'perbandingan agama' dan seluruh 'pandangan dan isme-isme kemasyarakatan' kecuali hasil yang berdasarkan research dan statistic, di dalam fikiran ala jahiliah, baik dulu mahupun sekarang, adalah terpengaruh secara langsung dan konsep jahiliah yang hampir seluruhnya bertentangan dengan konsep agama, terutama dengan konsep Islam"

Mungkin tidak dalam interpretasi sekular yang nampak jelas menolak Islam, tetapi mungkin akan terperangkap dalam persoalan epistemologi dan metodologi yang bahayanya lebih besar. Jika begitu, akan berlakulah kekacauan epistemologi dan semakin berpecah-pecahlah kesatuan umat. Bercampur-campur antara sekular dan Islam.

Kita masih ada di minda pemikiran dua kuasa, walaupun tidak meng'iya'kan secara jelas. Maka sedar atau tidak, kita sebenarnya telah membawa dua kayu ukur yang berbeza, dan sudah pasti akan terdapat perbezaan bacaan ukuran. Sampai bila pun kalau bacaan ini hendak disamakan ia tidak mungkin, kerana bertentangan dengan Sunnah Allah. Hanya apabila kita bersetuju ada kesilapan cara mengukur atau apa yang ukur, dan bersetuju mencari perbezaan untuk disamakan, barulah bermakna pertukaran yang diusahakan.

Allah sentiasa bercakap dengan mahluk. “’Alamal bil Qalam” Dzat yang mengajar manusia dengan Kalam apa-apa yang kita tidak tahu. Kalam Allah Taala itu adalah segala kejadian ciptaannya. Segala Sunnah Allah yang dapat kita rasai sepanjang hidup kita. Gerak kerja Allah Taala yang tidak pernah mengantuk dan tidak tidur. Qodha' dan Qadar-Nya yang memastikan segalanya berjalan mengikut kadar yang telah ditentukan termasuklah mukjizat (yang baik) atau sihir {yang tidak baik). Kefaham kepada Quantum sains akan memberikan gambaran jelas kepada berlakunya mukjizat.

Maka sekularnya pemikiran Muslim yang memisahkan kuasa baik dan kuasa jahat itu yang sebenarnya menjadikan mereka mendefinasikan sains sosial dibangunkan daripada epistemologi dan metodologi sekular. Pendekatan ilmu sains sangat telus, dan ikhlas. Maka sesiap sahaja yang cuba menjalankan penipuan, akan dengan sendirinya dihukum oleh Sunnah Allah. Di dalam bentuk tidak berjayanya mereka memperolehi keputusan yang baik, seperti diharapkan, di dalam menjalankan eksperiment yang dijalankan.


Dicatat oleh Rezza Khanafiah

Padah Melayan Cinta Monyet: "Terlanjur"

“Apa yang dimaksud ‘terlanjur’ pada ayat ustaz tu?” Tanya seorang pembaca setia laman blog penulis.

“Usahlah ditanya, cukuplah kalimah tersebut menghantui kepala saya sejak kebelakangan ini” Penulis cuba meredakan hati yang sedikit risau melihat gelagat muda-mudi masa kini.

Mungkin para teman dan pembaca tertanya-tanya kenapa terlalu banyak mesej pesanan di yahoo messenger hingga memeningkan sesetengah sahabat-sahabat, tidak cukupkah sekali dihantar?

Penulis terpaksa berbuat sedemikian bagi menjawab banyak pertanyaan sama yang diajukan di dalam e-mail, bahkan yang terbaru betul-betul menguji kesabaran penulis. Apakah ini yang dikatakan darah muda yang berani memperlakukan perbuatan terkutuk ini?

Ada yang mengaku telah ditebuk oleh teman lelaki, terkapai-kapai mencari jalan pulang kepada-Nya.

Allahu Rabbi…!

Namun paling merisaukan penulis, penyakit kronik ini berlaku di kalangan anta anti yang mempunyai asas ilmu agama sebagai pendiding. Ingatkan cerah hingga ke petang, hujan pula dipertengahan.

Inilah yang penulis persoalkan.

وَمَن كَانَ فِى هَـٰذِهِۦۤ أَعۡمَىٰ فَهُوَ فِى ٱلۡأَخِرَةِ أَعۡمَىٰ وَأَضَلُّ سَبِيلاً۬

Allah Taala berfirman yang bermaksud: “Dan (sebaliknya) sesiapa yang berada di dunia ini (dalam keadaan) buta (matahatinya), maka ia juga buta di akhirat dan lebih sesat lagi jalannya” al-Israa’ (17:72)

Ada yang berpendapat fatrah masa pertunangan adalah waktu untuk berkenal-kenalan, jadi apa salahnya untuk keluar bersama ke taman-taman rekreasi, pusat hiburan dan sebagainya. Ini adalah pandangan yang fasad dan tidak diiktiraf oleh agama. Mana tidak semua hujah atau dalil tersebut berbaur khayalan dan bayangan iblis bagi memuaskan nafsu semata-mata.

Pendirian penulis berkenaan dengan no couple sebelum kahwin sememangnya tetap tegar dari sekolah, universiti sehinggalah penulis akan merasai nikmat berkahwin itu sendiri. Mungkin penulis antara individu yang amat tajam dalam mengkritik individu yang bercinta hingga meleret-leret sebelum kahwin.

Terkadang terasa rimas dengan sikap sesetengah daripada kawan-kawan yang bercinta kononnya, sungguh mengajar erti kesabaran. Mabuknya melampau-lampau. Tunduk ego kelakian, dan lembik tengok para wanita.

Bahkan penulis sering beranggapan golongan yang bercinta sebelum kahwin ini kadang-kadang boleh menjadi munafik. Bagaimana pula? Kenapa tidak, semasa bercinta semuanya sikap yang baik-baik ditonjolkan, daripada cakap-cakap romantik, hadiah yang tidak pernah putus-putus, puji-pujian yang melangit dan sebagainya. Tetapi selepas kahwin, berapa ramai yang kekal dengan lakonan masa cinta tengah mekar subur sebelum ini, jarang sekali akan ketemu mereka yang masih ingat pada skrip yang pernah dihamburkan dulu.

Inilah salah satu puca perceraian yang tinggi di tanah air kerana pasangan berasa tertipu selepas belang sebenar pasangan mereka terdedah bilamana merasai sendiri bayangan rumahtangga yang sebenar.

TIADA MATLAMAT HIDUP JELAS

Bagi yang sudah terdedah dengan gaya hidup bebas, keluar bersama untuk dating, beriba dan bertepuk tampar bukanlah sesuatu yang pelik. Penulis terkedu mendengar kisah hidup masyarakat muda-mudi Malaysia yang sudah ala-ala barat. Masalah ber-couple dan membawa balik pasangan ke rumah sudah menjadi perkara biasa, yang hairannya ibu bapa sendiri yang merestui hubungan haram itu.

Belum cerita lagi tidur sekatil yang makin menjadi ‘biasa’. Maksiat? Dosa? Semunya tidak terasa dek kerana matlamat menghalalkan cara.

“Niat kami baik, bukan nak main-main pun, sampai masa kami kahwin la. Kamu sibuk kenapa? Macamlah baik sangat”

Biasa dengarkan ayat di atas?

Lain pula ceritanya dengan pasangan yang berkopiah dan bertu

dung litup, terkadang penulis tergelak keseorangan dengan lakonan wara’ mereka. Berhenti solat di masjid semasa keluar bersama, maklumlah alim dan wara’, miscall qiamullail, sms tazkirah dan sebagainya antara skrip murahan harian mereka.

Mabuk orang bercinta ni memang dahsyat. Mengapa mabuk, rindu dendam yang sama tidak diaplikasikan dalam bercinta dengan Allah Taala. Pelik bukan? Mulut kita mengaku cinta Allah Taala, sayang Rasul s.a.w, namun amalannya masih jauh daripada hakikat sebenar.

“Macam mana nak kenal peribadi bakal isteri kalau tak bergayut dulu” antara alasan yang pernah diberikan kepada penulis.

Teringat penulis cerita lama orang tua kita yang berkahwin dan hanya mengenal pasangan masing-masing pada hari perkahwinan. Bahagia mereka lebih daripada pasangan moden yang kenal sampai ke dalam kain sebelum di-Ijab dan Qabul.

Pastinya kenyatan ini dijawab kembali:

“Ala itu dulu, sekarang dunia sudah maju, takkan nak ikut cara datuk nenek kita zaman jepun dulu” Penulis terkedu mendengar ayat berapi ini.

SAY : “NO COUPLE”

Persoalan cinta sebelum kahwin ini merupakan tajuk yang panjang. Cinta tidak semestinya membawa kepada couple, namun bahkan cinta boleh menjadi wasilah kepada mungkar lain yang mungkin berlaku tanpa couple.

وَٱلَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا هَبۡ لَنَا مِنۡ أَزۡوَٲجِنَا وَذُرِّيَّـٰتِنَا قُرَّةَ أَعۡيُنٍ۬ وَٱجۡعَلۡنَا لِلۡمُتَّقِينَ إِمَامًا

Allah Taala berfirman yang bermaksud: “Dan orang orang yang berkata: “Ya Tuhan kami, anugrahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa” al-Furqan (25:74)

Magnet jantina ini sebenarnya satu fitrah dalam kehidupan manusia. Hal ini bukanlah perkara baru bagi kehidupan pelajar ditambah lagi dengan faktor umur di alam kampus tarikan untuk berpasang pasangan merupakan perkara lumrah dan mendarah-daging dalam diri mereka.

Perkenalan di alam sekolah, kenal semasa kursus persediaan, kenal sebab sekelas atau satu universiti, kenal kerana pertukaran nota, bahkan kenal sewaktu sama-sama berprogram merupakan noktah pemulaan kepada eposid cinta remaja, mungkin cinta monyet.

Jadi bagi yang sudah bermula untuk mencari, semak balik niat anda. Bagi yang sudah tersasar jauh jadikan cinta Allah Taala benteng ampuh dalam mengawal karenah cinta anda yang bergelora. Akhirnya pesanan penulis kepada semua yang ingin dan tengah bercinta, jangan jadikan couple anda punca tawar hubungan suami isteri selepas kahwin.

Mengapa perlu mencari marah Allah Taala semata-mata mencari bahagia manusia yang tiada jaminan.

Jauhilah maksiat bercinta sebelum kahwin, sinonimnya cinta monyet ini.

“Ya Allah. Kami ingin belajar untuk mentaati perintah-Mu. Kami belajar untuk menjadi hamba-Mu yang soleh dan solehah. Kami seringkali jatuh dan bangun, jatuh dan bangun lagi, dan lagi. Semoga kami terus dipimpin oleh-Mu. Duhai Allah”

ameen



Dicatat oleh Rezza Khanafiah di 11:26

http://puteraazhari.blogspot.com/2009/10/terlanjur-padah-melayan-cinta-monyet.html -latest posting- (Terlanjur : Padah Melayan Cinta Monyet). mudah-mudahan dapat menyelamatkan akidah umat islam khususnya muda-mudi di tanah air kita cintai.

Thursday, October 8, 2009

ketensionan melanda jadi la ayat merapu

Assalamualaikum....tetiba jer kuar tajuk macam tu...hahhaa nmpak sangat malam ni kepala aku tengah berserabut....ntah la apa yg difikirkan pun x taw...nasib baik fikiran aku masih waras...kalo x pandai nak kontrol dah lama jadi salah seorang penghuni wad kat hospitl Tanjung Rambutan or Tampoi....

tengok tu merapu lagi...bila nak berubah pun x taw..teruk betul behavior aku ni....Astafirullahalazim....iemah..2..x

bukan apa tengah dok mengkorek asgmnt lama yg dari tahun satu sampai la ke thn dua...tetiba je terjumpa somthing madah yang telah dihantar oleh seorang kawan...so bila baca nampak macam menarik la plak...tapi agak kejiwang- jiwangan la skit...hehhehee...


MADAH CINTA

Jika kita mencintai seseorang, kita akan sentiasa

mendoakannya walaupun dia tidak berada disisi kita.

coz dia ada jauh dari aku skrg..hahhaaa

Tuhan memberi kita dua kaki untuk berjalan, dua tangan

untuk memegang, dua telinga untuk mendengar dan dua

mata untuk melihat. Tetapi mengapa Tuhan hanya

menganugerahkan sekeping hati pada kita? Kerana Tuhan

telah memberikan sekeping lagi hati pada seseorang

untuk kita mencarinya. Itulah namanya Cinta...

Jangan sesekali mengucapkan selamat tinggal jika kamu

masih mahu mencuba. Jangan sesekali menyerah jika kamu

masih merasa sanggup. Jangan sesekali mengatakan kamu

tidak mencintainya lagi jika kamu masih tidak dapat

melupakannya.

Cinta datang kepada orang yang masih mempunyai harapan

walaupun mereka telah dikecewakan. Kepada mereka yang

masih percaya, walaupun mereka telah dikhianati.

Kepada mereka yang masih ingin mencintai, walaupun

mereka telah disakiti sebelumnya dan kepada mereka

yang mempunyai keberanian dan keyakinan untuk

membangunkan kembali kepercayaan.

Jangan simpan kata-kata cinta pada orang yang

tersayang sehingga dia meninggal dunia , lantaran

akhirnya kamu terpaksa catatkan kata-kata cinta itu

pada pusaranya . Sebaliknya ucapkan kata-kata cinta

yang tersimpan dibenakmu itu sekarang selagi ada

hayatnya.

(ni mesti di luahkan pada yg berhak ye.eg: yg dah bergelar suami isteri ok)

Mungkin Tuhan menginginkan kita bertemu dan bercinta

dengan orang yang salah sebelum bertemu dengan orang

yang tepat, kita harus mengerti bagaimana berterima

kasih atas kurniaan itu.

Cinta dapat mengubah pahit menjadi manis, debu beralih

emas, keruh menjadi bening, sakit menjadi sembuh,

penjara menjadi telaga, derita menjadi nikmat, dan

kemarahan menjadi rahmat.

Sungguh menyakitkan mencintai seseorang yang tidak

mencintaimu, tetapi lebih menyakitkan adalah mencintai

seseorang dan kamu tidak pernah memiliki keberanian

untuk menyatakan cintamu kepadanya.

Seandainya kamu ingin mencintai atau memiliki hati

seorang gadis, ibaratkanlah seperti menyunting

sekuntum mawar merah. Kadangkala kamu mencium harum

mawar tersebut tetapi kadangkala kamu terasa bisa duri

mawar itu menusuk jari.

Hal yang menyedihkan dalam hidup adalah ketika kamu

bertemu seseorang yang sangat bererti bagimu. Hanya

untuk menemukan bahawa pada akhirnya menjadi tidak

bererti dan kamu harus membiarkannya pergi.

Kadangkala kamu tidak menghargai orang yang mencintai

kamu sepenuh hati, sehinggalah kamu kehilangannya.

Pada saat itu, tiada guna sesalan kerana perginya

tanpa berpatah lagi.

Cintailah seseorang itu atas dasar siapa dia sekarang

dan bukan siapa dia sebelumnya. Kisah silam tidak

perlu diungkit lagi kiranya kamu benar menyintainya

setulus hati.

Rasa percintaan lebih pahit dari hempedu .Teman

percintaan ialah sayu dan pilu, namun demikian, dara

dan teruna tetap berpusu-pusu terjerumus ke dalamnya

kerana dianggap seperti lautan madu -

lps tu terjadi la maksiat yg membawa kpd dosa.


Hati-hati dengan cinta, kerana cinta juga dapat

membuat orang sihat menjadi sakit, orang gemuk menjadi

kurus, orang normal menjadi gila, orang kaya menjadi

miskin, raja menjadi budak, jika cintanya itu disambut

oleh para pecinta palsu.

Berkemungkinan apa yang kamu sayangi atau cintai

tersimpan keburukan di dalamnya dan berkemungkinan apa

yang kamu benci tersimpan kebaikan di dalamnya.

Cinta kepada harta ertinya bakhil, cinta kepada

perempuan ertinya alam. Cinta kepada diri ertinya

bijaksana, cinta kepada mati ertinya hidup dan cinta

kepada Tuhan ertinya Takwa.

Lemparkan seorang yang bahagia dlm percintaan ke dalam

laut, pasti ia akan membawa seekor ikan. Lemparkan

pula seorang yang gagal dlm percintaan ke dalam gudang

roti, pasti ia akan mati kelaparan.

Seandainya kamu dapat berbicara dalam semua bahasa

manusia dan alam , tetapi tidak mempunyai perasaan

cinta dan kasih, dirimu tak ubah seperti gong yang

bergaung atau sekadar canang yang gemerincing.

Cinta adalah keabadian... dan kenangan adalah hal

terindah yang pernah dialami

Siapapun pandai menghayati cinta tapi tiada siapa yg

pandai menilai cinta kerana cinta bukan objek yg boleh

di lihat oleh mata kasar. Sebaliknya cinta hanya dapat

ditilik melalui hati dan perasaan.

Cinta mampu melunakkan besi, menghancurkan batu,

membangkitkan yang mati dan meniupkan kehidupan

padanya serta membuat budak menjadi pemimpin. Inilah

dasyatnya cinta !

Permulaan cinta adalah membiarkan orang yang kamu

cintai menjadi dirinya sendiri, dan tidak merubahnya

menjadi gambaran yang kamu inginkan. Jika tidak, kamu

hanya mencintai pantulan diri sendiri yang kamu

temukan di dalam dirinya.

Kamu tidak pernah tahu bila kamu akan jatuh cinta.

namun apabila sampai saatnya itu, raihlah dengan kedua

tanganmu,dan jangan biarkan dia pergi dengan sejuta

rasa tanda tanya dihatinya.

dan ikatlah cinta ini menjadi satu iaitu dengan termeterainya ikatan perkahwinan

Cinta bukanlah kata murah dan lumrah dituturkan dari

mulut ke mulut tetapi cinta adalah anugerah Tuhan yang

indah dan suci jika manusia dapat menilai kesuciannya.

Bercinta memang mudah. Untuk dicintai juga memang

mudah. Tapi untuk dicintai oleh orang yang kita cintai

itulah yang sukar diperoleh.

Andainya hadirnya cinta sekadar untuk mengecewakan,

lebih baik cinta itu tak pernah hadir.

Cinta sesuatu yg mengasyikkan, ia boleh membuat kita

hilang kewarasan fikiran. Cinta juga sebenarnya indah

jika pandai menghayatinya. Sebaliknya cinta boleh jadi

racun jika tersalah tempat. Apa pun cinta itu buta.

Anyamlah buih-buih di laut demi membuktikan cinta yang

suci tanpa menodai keaslian pantai itu.

Cinta sebenarnya tidak buta. Cinta adalah sesuatu yang

murni, luhur dan diperlukan.

Apa yang buta ialah bila cinta itu menguasai dirimu

tanpa pertimbangan yg rasional.



cinta pada manusia, manusia akn mati,

cinta pada bunga, ia akn layu,

hanya cinta pada Allah akan kekal abadi buat selama- lamanya..