Thursday, August 20, 2009

Meraikan Kedatangan Ramadhan




hanya tinggal beberapa hari ja lagi untuk menyambut ramadhan, alhamdulillah syukur ke hadrat ilahi kerana kita masih lagi diberi ruang dan peluang oleh Allah untuk bertemu lagi dengan ramadhan pada kali ini. - bulan pertarbiyahan dan penyucian jiwa bagi semua umat islam..merupakan satu bulan yang di nanti- natikan kemunculanya bagi setiap mukmin yang beriman...so, apa khabar dengan iman kita hari ini..renung- renungkanlah...
..

moga2 ramadhan yang hadir pada kali ini dapat memberikan kita peluang untuk merenung semula perjalanan hidup sebagai hamba Allah dan khalifah Allah di muka bumi ini - samada kita insan yang bersyukur dengan segala apa yang telah dikurniakan olehNYA atau menjadi seorang hamba Allah yang selalu lupa dan lalai kepada tuntutan dan tanggungjawab sbg seorang muslim..
..sesungguhnya lautan ibadah itu tersergam luas dan indah untuk diterokai.

bak kata syeikhul Islam, Imam Ibnu Taimiyah rahimahullah apabila mengulas makna ibadah:
“Setiap istilah yang menyeluruh, terkait setiap yang dicintai Allah dan diredhaiNya, baik bentuk ucapan, perbuatan, yang nyata atau yang tersembunyi...”

..Ambillah ruang yang masih ada dalam hidup kita ini untuk memperbaiki diri dengan amalan yang baik, konsep hidup yang lebih positif, memperkuatkan tekad, azam, semangat dan usaha agar segala aktiviti yang kita lakukan dalam kehidupan kita ini baik semasa menuntut ilmu, bekerja, bersosial atau seumpamanya tergolong dalam amal ibadah yang diredhai dan diberkati oleh Allah S.W.T..


Moga pertemuan dengan ramadhan pada kali ini akan membuka jalan ke arah keampunan dan keredhaan Allah.., menjadikan kita seorang hamba yang lebih tawaduk, membuka pintu kefahaman yang lebih dalam tentang erti kehambaan kepada Allah Yang Maha Esa.. ...marilah kita membina hati yang tenang dan hidup yang aman dengan iman dan taqwa.. :) Tepuk dada tanya la iman...

No comments: