Tuesday, August 25, 2009

Kenali Peribadi Melalui tulisan..

Rahsia Melalui tulisan Dr. Mohd Fadzilah Kamsah...

Tekanan

1) tekanan Yang kuat
-seseorang yang menulis dengan kuat tekanannya hingga berbekas di bahagian belakang kertas adalah digambarkan sebagai seorang yang sihat, cergas, pantas dan sedikit agresif.

2) tekanan yang ringan
- seseorang yang menulis dengan lembut dan tidak berbekas digambarkan sebagai seorang yang kurang bertenaga, kurang sihat, dan mudah diserang penyakit.


Bentuk Tulisan


1) tulisan yang bulat- bulat
- semua huruf ditulis dengan bulat digambarkan sebg seorang yg emosional, prihatin, pengasih, penyayang, kepekaan tinggi dan banyak menggunakan otak sebelah kanan ( otak kreatif).

2) tulisan yang tajam atau leper
- tulisan yang angular dan sharp- gambaran sbg seorang yang rasional, bekerja dengan sistematik, pandai mengurus dan banyak menggunakan otak sebelah kiri ( otak logik)

Kecondongan

1)
tulisan condong ke kanan adalah seoarang yg extrovert, suka bercerita, berkongsi maklumat dengan orang lain,peramah, suka campur orang, mudah memimpin, mudah mempamerkan kasih sayang, berani dan bersifat pemurah.

2) condong ke kiri- seorang yang introvert, suka menyimpan rahsia, agak pemalu, x suka berubah, amat setia pada kekasih, keluarga, organisasi, dan negara tapi tak suka bercampur dengan orang.

3) tegak- seorang yang sistematik, mudah kawal diri, suka berkawan tapi tak mencari kawan sebaliknya kawan yang cari dia, tak suka gaduh- gaduh, suka ambil jalan tangah dan jadi orang tengah.

4) tulisan yang campur- campur ada tegak, condong ke kiri atau kanan- seorang yang emosi x tetap macam remaja yang belum cukup umur atau perangai macam orang perempuan yang datang bulan.

Kerapatan

1)
tulisan yang jarang- jarang- seorang yang tidak suka bercampur dengan orang lain, kurang mesra dan sedikit boros.

2) rapat- rapat- seorang yang suka bercampur dengan orang lain, amat bergantung kepada orang lain, seorang yang jimat dan kedekut.

pada huruf J, G, Y, Z

1)
jika huruf di atas ada ekor dan ditulis dengan besar, panjang dan sempurna
- menunjukkan tahap emosi yang di pamer adalah jelas, pengasih dan penyayang, pemurah, mudah kesian pada orang, suka mempamerkan tahap kerajinan.

2) bila ditulis dengan kecil dan tidak sempurna.
- menggambarkan seorang yang tak pandai mempamerkan emosi, kurang rajin, tak pandai mempamerkan kasih sayang walaupun sayang itu banyak dalm diri.

Pada palang huruf kecil (t)

-Kalau palang kecil huruf (t) tinggi- menunjukkan tahap aspirasinya tinggi.

-kalu rendah- mudah berpuas hati, cita- cita rendah.

-
tengah- tengah-= usaha dan tahap pencapaian itu di tahap sederhana.

Rumusanya...

Tulisan mencerminkan peribadi seseorang...kita mampu mengubah perangai kita jika kita berusaha untuk mengubah bentuk tulisan kita untuk mengubah peribadi dan personaliti, kita dengan sengaja,atau pun secara tak sengaja..supaya kita cemerlang dalam hidup di dunia dan akhirat...InsyAllah...segala yang baik itu datang dari Allah dan yang kurang itu adalah dari kelemahan kita sendiri sbg hambanya yang khilaf...

Jadikan yang tebal itu IMAN, yang nipis itu lidah, yang tajam itu AKAl, yang lembut itu HATI, Yang ringan itu sOLAT, Yang halus itu Suara, YAng Luas itu Ilmu, yang manis itu Senyuman...

1 comment:

izrin said...

errr, tak tahu tulisan mana satu...
selalu tulis cepat, tulisan selalu berubah2...