Wednesday, September 30, 2009

SESUATU YANG TERJADI PASTI ADA HIKMAHNYA

Malam ni baru ja lepas buat presentation Asia Barat...macam dikatakan sesuai dengan tajuk mungkin semua yang terjadi ada hikmahnya..dan kita saja yang tidak tahu apa yang Allah rancang untuk hambanya.Dan ini tidak terkecuali untuk diri ku sebagai hambanya...Setiap yang berlaku pasti ada hikmah yang tersembunyi di sebaliknya...ini adalah peringatan untuk diri aku semua sahabat- sahabat...

Biasa la org perempuan kan sensitif skit..so..bila ada orang mengata ke apa ke, jadi la moody skit...nak dijadikan cerita lepas aku buat presentation ni la tergerak hati nak menulis semua ini...
so..apa yang terjadi pasti ada hikmah..kan hidup manusia ni macam roda, kadang- kadang kita di atas dan kadang- kadang kita di bawah...setuju tak???...

ADA HIKMAH!

peganglah dan ingatlah ayat ini sampai bila2.........

aku sendiri selalu letak mindset PASTI SESUATU TERJADI ADA HIKMAH DAN AKU TAK TAW APA YANG TERSEMBUNYI!!!!! Tapi biasa la aku pun manusia biasa yang kadang- kadang terleka skit, itu semua atas diri sendiri untuk merubah sesuatu...

bagi aku mindset ni akan buat kita lebih brsyukur pada Allah...InsyAllah

fikirkan dan renung- renungkanlah...

apa rasional jika kita pegang ADA HIKMAH dalam setiap kejadian yang berlaku dalam hidup kita?

ingat la selalu........

bukankah Allah dah janji...

setiap musibah,kesedihan, bahkan duri yang buat kita luka itu merupakan 1 kifarah yakni pengampunan dosa... kifarah yang dimaksudkan kat sini bukan denda tau... hehhe jangan salah faham plak....

ADA HIKMAH!

Rasional?

sometime benda yg kite nak tp x dpt... mybe Allah nk bg yg lg baik drpd itu... ADA HIKMAH!

sometime nak nek bas tp ketinggalan bas.. mybe Allah nk selamatkn kite drpd accident atau H1N1.. ADA HIKMAH!!

Sometime kita xda duit nak makan.. mybe Allah nak tarbiyyah kita agar ingat org yang lagi susah apabila dah kaya.. ADA HIKMAH!

sometime kita buat dosa.... mybe Allah nak tunjukkan kita dosa dan pahala dpn mata... ADA HIKMAH...

sometime kita bgn lewat p keje... mybe Allah saja bg tidor mana nak tahu masa on d way kene langgar.. ADA HIKMAH...

sometime kita sedih sgt2... mybe ALLAH nak ampunkan dosa kita melalui sedi yg kita alami.. ADA HIKMAH...

sometime kita demam... mybe Allah nak ajar kita pasal 5 perkara sblm 5 perkara: sihat sebelum sakit, hidup sebelum mati, lapang sebelum sempit, kaya sebelum miskin, muda sebelum tua...so setiap perkara tu mesti... ADA HIKMAH....

sometime kita x kaya miskin.. mybe kaya kang buat maksiat lupa diri pulak... ADA HIKMAH...

sometime kita kene tipu.. mybe someday org tu kne tipu... ADA HIKMAH.....

sometime org sakitkan hati kita.. mybe ALLAH nak naikkan taraf kita di sisinya.. ADA HIKMAH...

ada hikmah?

anda fikir, saya fikir dan mari la kita sama- sama tentukan.....tepuk dada tanya lah iman...bukan tanya selera plak...hehhee

hikmah itu kdgkala terhijab di hadapan mata kita... kadangkala hijab hikmah itu trbuka luas di depan mata kita...

cara Allah tarbiyyah...

kdgkala tabiyyah Allah ada pada air mata kita...

kdgkala tarbiyyah Allah ada pada gelak tawa anda...

kdgkala tarbiyyah Allah ada pada sudut 360 darjah dari dalam diri kita sendiri...

so...sebagai kesimpulannya apa pun yang aku bentang malam ni dalam presentation tadi sampai kena kondem...so..mungkin ada hikmahnya...dengan ini aku boleh tahu mana letaknya kesalahan yang tak patut dilakukan dan kat mana lagi yang perlu ditambah untuk menjadikan esei aku lebih bagus, so dengan cara ini aku boleh mendapat markah yang baik....

so..nothing to say..just do the best...n chaiyok...2x !!!!!

No comments: